Gå videre til hovedindholdet

Er B&O i krise?






Der er en interessant artikel om B&O i Berlinske idag omhandlende B&O's nuværende krise. Fokus er priært på det bedagede design og den snævre målgruppe.

Nu er jeg jo ex. B&O og kan derfor godt udtale mig lidt mere frit. Efter min mening så er det ikke flere butikker B&O har brug for, men mere omsætning per butik. Målgruppen er idag primært de 35-55 årige, og det skal der såmænd ikke laves så meget om på. Flere unge kunder vil ikke skade, men der er såmænd nok i den primære målgruppe globalt til at skabe en flot omsætningsvækst hos B&O. 

Problemer ligger dybt begravet i det teknologiske kunnen og ambition hos B&O samt evnen til at etablere B&O som et globalt brand hos hele målgruppen. 

Teknologisk skal B&O være med fremme i fronten og tilbyde et unikt design samt en enestående produkt integration og et verdensklasse brugerinterface (jeg behøver blot at trække en parallel til Audi med deres "Vorsprung durch Technik" og markante men alligevel stilrene markedsføring). Markedsføringsmæssigt skal der langt mere mod til. Man kan sige meget om Kunde & Co perioden hos "B&O", men den bedste markedsføring og et fantastisk udsagn blev skabt der - "A Life Less Ordinary" - det er essensen af at være en B&O kunde - ikke ud fra en dansk tankegang men ud fra et internationalt perspektiv.

Blot et par tanker fra en ex. B&O, som gerne ser brandet blive en global succes. Jeg er ikke i tvivl om, at B&O kan klare den nuværende krise. Det er et spørgsmål om ledelse - både i direktionen og bestyrelsen.

I den sammenhæng kan det jo undre, at der i bestyrelsen ikke forefindes stærke internationale kompetencer med forstand på retail, markedsføring og teknologi!?

"All knowledge should be translated into action", Albert Einstein


Kommentarer

  1. Jeg er meget enig i dine betragtninger, Lars.

    Jeg tror heller ikke på, at vejen til "overlevelse" og yderligere vækst for B&O skal gå gennem "yngre" segment. Om der så er butikker nok, skal jeg ikke gøre mig helt klog på, men kan jeg i hvert fald sagtens sætte mig i dit udsagn om, at det gælder om at få den enkelte butik til at sælge meget mere.

    Personligt tror jeg til gengæld, at B&O bliver nødt til også at tænke mere bredde og dybde i deres produktsortiment, som umiddelbart stadig kan virke meget smalt i en moderne verden.

    Samtidigt er jeg af den overbevisning, at B&O på en række fladskærmsprodukter bliver nødt til at følge bedre med prismæssigt på den "udvikling". B&O skal - som luksusmærke - selvfølgelig tage en pæn premium for deres produkter, men når et B&O fladskærmstv stort set ikke falder i pris overhovedet samtidigt med, at markedet generelt udvikler sig i nedadgående retning, bliver afstanden simpelthen for stor - i hvert fald efter min mening.

    Under alle omstændigheder bliver det spændende at følge med, hvad der sker i tiden fremover i forhold til B&O.

    SvarSlet
  2. Jeg er meget enig i dine betragtninger, Lars.

    Jeg tror heller ikke på, at vejen til "overlevelse" og yderligere vækst for B&O skal gå gennem "yngre" segment. Om der så er butikker nok, skal jeg ikke gøre mig helt klog på, men kan jeg i hvert fald sagtens sætte mig i dit udsagn om, at det gælder om at få den enkelte butik til at sælge meget mere.

    Personligt tror jeg til gengæld, at B&O bliver nødt til også at tænke mere bredde og dybde i deres produktsortiment, som umiddelbart stadig kan virke meget smalt i en moderne verden.

    Samtidigt er jeg af den overbevisning, at B&O på en række fladskærmsprodukter bliver nødt til at følge bedre med prismæssigt på den "udvikling". B&O skal - som luksusmærke - selvfølgelig tage en pæn premium for deres produkter, men når et B&O fladskærmstv stort set ikke falder i pris overhovedet samtidigt med, at markedet generelt udvikler sig i nedadgående retning, bliver afstanden simpelthen for stor - i hvert fald efter min mening.

    Under alle omstændigheder bliver det spændende at følge med, hvad der sker i tiden fremover i forhold til B&O.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.