Gå videre til hovedindholdet

Oplevelser skal sælge danske produkter


Dette er overskriften på en artikel i Børsen dags dato. Danmarks Vækstråd, med formand Lars Nørby Johansen i spidsen, anbefaler på baggrund af en ny rapport "Vækst via oplevelser - en analyse af Danmark i oplevelsesøkonomien" udarbejdet af Erhvervs- og Byggestyrelsen, at danske virksomheder anvender oplevelser til at sælge deres produkter og dermed retfærdiggøre en prisdifferentiering.
Ser vi bort fra "rene" forlystelser, såsom en tur i Tivoli eller i et vandland, så køber jeg ikke argumentet, at danske virksomheder kan anvende oplevelser knyttet til produktet eller salgsprocessen for at øge salget. Her blandes to ting sammen. Danske virksomheder kan kun opnå en positiv prisdifferentiering ved tilføre produktet innovation, kvalitet og design. Det er der flere af konkurrenterne der også magter, så derfor er det nødvendigt med en ekstra dimension - nemlig "den gode historie". Men dette må ikke forveksles med "den gode oplevelse"! Flere og flere kunder ønsker at kende historien bag ved produktet. I en sideartikel nævnes Vipp som et eksempel på en virksomhed, der laver verdens dyreste skraldespand i høj kvalitet og lækker design, men som i høj grad anvender spandens oprindelse til at give Vipp den ekstra dimension således at kunden vælger netop denne. Dette har intet med "at sælge produktet ved hjælp af oplevelse" at gøre.
At den daglige anvendelse af et produkt kan være en oplevelse i sig selv er så afgjort vigtigt som differentieringsfaktor. B&O er et glimrende eksempel herpå. Men her er "oplevelsen" en del af produktet og ikke en aktivitet gennemført for at fremme salget af produktet, som artiklen argumenterer for.
Ingen tvivl om at Danmark skal udbygge sin "oplevelsesindustri" - både for at tiltrække flere turister og give danskerne flere fritidsoplevelser at vælge imellem, men at lave en storstilet undersøgelse af og investering i at afklare hvorledes "oplevelser" kan udvikles for at fremme salget af produkter er så afgjort spild af mange gode ressourcer. Det er langt vigtigere at hjælpe virksomhederne med at skabe originale produkter med en unik historie, som kan anvendes i markedsføringen igen og igen uden at kunden bliver træt af den - ene og alene fordi den er ægte og ikke et markedsføringsslogan.

Artiklen afsluttes med følgende citat fra Lars Nørby Johansen, "Det er netop det rigtige sted at satse nu. Det er den måde at differentiere sig på, som ikke mindst i en krisetid kan være hensigtsmæssig. Så det er mere relevant end nogensinde i virkeligheden".

I "krisetider" skal virksomhederne differentiere ved hjælp af stærk innovation og en højere frekvens af produktnyheder med en korte produktlivscyklus samt en stærk kommunikation baseret på "story telling" og ikke anvendelse af "oplevelser!

Populære indlæg fra denne blog

Architectural Cubism - Day 106

A new office building in the northern part of Copenhagen. I'm getting more into architectural photography and with CS6 it is easy to correct "falling lines" perspective errors. The outer walls are forming a moire pattern when photographed. Imaging how this would look if I used a Nikon D800E instead of my old Nikon D300 :-)

Equipment: Nikon D300 with AF Nikkor 20mm f/2.8.
Exposure: 1/1000 sec at f/7.1, 0EV, ISO 200

Leder & Kommunikation

I juli 2004, da jeg var nordisk direktør for Bang & Olufsen, skrev jeg et kapitel til bogen "Kommunikationens mange ansigter".  Efter et veloverstået strategiseminar i sidste uge med min ledergruppe hos Strålfors Information Logistics, hvor jeg er administrerende direktør, så kom jeg til at tænke på denne tekst og fik lyst til at bringe den her på min blog, da budskabet fortsat er af største betydning for at lykkes med en strategiimplementering.

Der er fire grundpiller i kommunikation: Det verbale, det kropslige, det aktionsorienterede og det usagte. Der er også fire arketyper af modtagere i en moderne virksomhed: Individet, gruppen, personalet og det ophøjede individ. Uanset kommunikationsform og modtager så husk direkte, tydelig og ærlig kommunikation.

Kravene til en leders kommunikationsevner på jobbet er øget betragteligt over de sidste 10 år. Og ”jobbet” er her ikke ment i en snæver betragtning, men mere præcist det kommunikationsunivers en leder opererer i under u…

Portrait of executive for LinkedIN and CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded.



The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast.


If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.