Gå videre til hovedindholdet

Oplevelser skal sælge danske produkter

Dette er overskriften på en artikel i Børsen dags dato. Danmarks Vækstråd, med formand Lars Nørby Johansen i spidsen, anbefaler på baggrund af en ny rapport "Vækst via oplevelser - en analyse af Danmark i oplevelsesøkonomien" udarbejdet af Erhvervs- og Byggestyrelsen, at danske virksomheder anvender oplevelser til at sælge deres produkter og dermed retfærdiggøre en prisdifferentiering.
Ser vi bort fra "rene" forlystelser, såsom en tur i Tivoli eller i et vandland, så køber jeg ikke argumentet, at danske virksomheder kan anvende oplevelser knyttet til produktet eller salgsprocessen for at øge salget. Her blandes to ting sammen. Danske virksomheder kan kun opnå en positiv prisdifferentiering ved tilføre produktet innovation, kvalitet og design. Det er der flere af konkurrenterne der også magter, så derfor er det nødvendigt med en ekstra dimension - nemlig "den gode historie". Men dette må ikke forveksles med "den gode oplevelse"! Flere og flere kunder ønsker at kende historien bag ved produktet. I en sideartikel nævnes Vipp som et eksempel på en virksomhed, der laver verdens dyreste skraldespand i høj kvalitet og lækker design, men som i høj grad anvender spandens oprindelse til at give Vipp den ekstra dimension således at kunden vælger netop denne. Dette har intet med "at sælge produktet ved hjælp af oplevelse" at gøre.
At den daglige anvendelse af et produkt kan være en oplevelse i sig selv er så afgjort vigtigt som differentieringsfaktor. B&O er et glimrende eksempel herpå. Men her er "oplevelsen" en del af produktet og ikke en aktivitet gennemført for at fremme salget af produktet, som artiklen argumenterer for.
Ingen tvivl om at Danmark skal udbygge sin "oplevelsesindustri" - både for at tiltrække flere turister og give danskerne flere fritidsoplevelser at vælge imellem, men at lave en storstilet undersøgelse af og investering i at afklare hvorledes "oplevelser" kan udvikles for at fremme salget af produkter er så afgjort spild af mange gode ressourcer. Det er langt vigtigere at hjælpe virksomhederne med at skabe originale produkter med en unik historie, som kan anvendes i markedsføringen igen og igen uden at kunden bliver træt af den - ene og alene fordi den er ægte og ikke et markedsføringsslogan.

Artiklen afsluttes med følgende citat fra Lars Nørby Johansen, "Det er netop det rigtige sted at satse nu. Det er den måde at differentiere sig på, som ikke mindst i en krisetid kan være hensigtsmæssig. Så det er mere relevant end nogensinde i virkeligheden".

I "krisetider" skal virksomhederne differentiere ved hjælp af stærk innovation og en højere frekvens af produktnyheder med en korte produktlivscyklus samt en stærk kommunikation baseret på "story telling" og ikke anvendelse af "oplevelser!

Kommentarer

  1. Hej Lars,

    Jeg er meget enig i dine betragtninger.

    Desværre forveksler mange virksomheder elementet omkring det at sælge produktet ved hjælp af oplevelse frem for at lade være "oplevelsen" omkring selve produktet være det der er differentieringen.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.