Pages

12/11/2008

BeoSound 5 - et nyt ikon fra B&O


Igår var jeg til lancering af B&O's nye audiosystem - BeoSound 5. Det var en speciel oplevelse for mig, idet jeg jo stoppede som chef for salget i nord europa hos B&O for 18 måneder siden. Nu var jeg her som kunde og aktionær for at se og opleve det nye lydsystem. Og jeg blev ikke skuffet (jeg kendte til BeoSound 5, da produktet allerede var under udvikling da jeg arbejdede hos B&O).
I vanlig B&O stil blev BeoSond 5 lanceret af de dygtige medarbejdere og forhandlere overfor flere hundrede fremmødte kernekunder. Jeg kunne hurtigt aflæse disse kunders ansigter. Her var et produkt som de bare må eje, idet det indeholder alt dette som B&O er berømmet for. Super lækker design, nyeste teknologi fortolket af B&O, intuitiv betjening, flot visuel præsentation, ny standard for program-til-menneske interaktion og MOTS - "More of The Same" - musik algoritmen.
MOTS er et genialt koncept. Man vælger blot et nummer - planter et frø - og så finder BeoSound 5 selv lignende musikstykker i ens personlige digitale musiksamling og skaber automatisk en spilleliste, der giver musik i samme musikalske genre så længe man lyster og har musikstykker lagret på den 500Gb store harddisk i fuld CD-kvalitet.

Som min hustru så rigtigt viskede i mit øre midt under demonstrationen - "Go home Apple!"

Det er nemlig korrekt! Her er noget som er flottere, mere lækkert, mere unikt og frem for alt et IKON, som alle andre producenter vil studere i årene fremover og sige - "De gjorde det sgu igen hos B&O".

Derfor kan det ærgre mig, at vise danske medier ved hjælpe af "gadget fagfolk" med det samme skal sammenligne BeoSound 5 med diverse forbrugerelektronik producenters forsøg på at lave et digitale audiointerface. Sammenligning er ikke muligt. Det svare til at sammenligne en Aston Martin med en Mazda. Begge kan køre fra A-Z, men ved gud - så vil vi alle hellere foretage denne tur i en Aston Martin. Ikke fordi en Mazda ikke er en god bil - den er bare ikke unik og har ingen udstråling.

BeoSound 5 har masser af nytænkning og udstråling og er uden tvivl et nyt stil-ikon fra B&O.

Ingen tvivl i mit sind. Jeg må bare eje en BeoSound 5 og jeg vil glæde mig som et lille barn til at betjene BeoSound 5 hver dag og til at vise den frem til mine venner.

For jeg er nemlig stolt over, at Danmark har en virksomhed som B&O, der kan udvikle produkter som bliver beundret over hele verdenen og som ender på MOMA som stil ikoner.
Oplev BeoSound 5 her.


8 comments:

  1. Hej Kirstein, læste lige dit indlæg på dit blog og må lieg spørge om du har set alt det der er skrevet forskellige steder, bla. på ing.dk?

    http://ing.dk/artikel/93251-bosatsning-moeder-kritik-blandt-eksperter

    http://ing.dk/artikel/93231-analytiker-om-boprodukt-teknologisk-tigerspring-men-svaer-salgssucces

    http://ing.dk/artikel/93226-bo-ny-beosound-5-finder-selv-matchende-musik

    Mange hilsener
    BEOfan

    ReplyDelete
  2. Hej BEOfan,

    Det har jeg og det ændre sådan set ikke noget ved min holdning!
    Det er ikke overraskende, at der fra et rent ingeniørmæssigt udgangspunkt bliver fremhævet visse mangler (fravalg) og håb om ny teknologi i BeoSound 5.
    Nu skal disse "spekulanter" jo først have lov til at teste produktet, men det er vigtigt at huske, at den primære målgruppe for BeoSound 5 er ikke kunder med dyb teknisk viden, men musikelskere der ønsker et intuitivt og innovativt brugerinterface samt MOTS.
    Jeg gik rundt i en time og betragtede de inviterede B&O-kunder betjene BeoSound 5 og det var klart ovenstående som begejstrede dem!

    Jeg har et par BeoLab 5 og kan ikke vente med at få hele min CD-samling lagt på BeoSound 5 i fuld CD kvalitet og så nyde at MOTS vil give mig mange musikalske overraskelser fundet i min egen musiksamling præsenteret med den ypperste lydgengivelse som makkerparret BeoSound 5 og BeoLab 5 vil stå for.

    ReplyDelete
  3. Jeg så vidunderet i går i den lokale B&O butik og jeg må indrømme, at jeg blev imponeret over brugerinterfacet og den nemme måde at lytte til netradio på.

    ReplyDelete
  4. Jeg har ogsaa "oplevet" BeoSound 5 og har allerede et helt hus med B&O produkter. BeoSound 5 goer intet for mig. Alt hvad BeoSound 5 kan, kan jeg faa i en Apple laptop med en Airport tilslutning til min AUX indgang i BeoSound 8. Jeg mener at produktet er endnu et eksempel paa hvor ingeniorerne har isoleret sig i Struer og lukket resten af verden ude naar de udviklede produktet. B&O er et klassisk eksempel hvor man strategisk har sat sig imellem to stole. Enten vil forbrugeren have convenience og "ease of use" eller ogsaa vil han have high-end. B&O er ingen af delene. Apple har stjaalet det brugervenlige design og den nemme brugeroverflade som selv min 8 aarige datter kan betjene medens Meridien og andre langt mere innovative (lydmaessigt og til dels ogsaa designmaessigt) fabrikanter har sat sig paa high-end segmentet. Paa distributionssiden har B&O satset paa egne forhandlere, som du selv siger er meget haardt bundet op og eventuelt maa tage andre mere kommercielle (Loewe) produkter med ind i sortimentet for blot at kunne betale huslejen. Se her igen paa Apple. Enkelte Flagship stores viser vejen, men en stor del af salget kommer stadigvaek via uafhaengige forhandlere eller nettet !.

    ReplyDelete
  5. Hej

    Har du så fået købt dig en Beosound 5? Og oplevet den derhjemme? Er har du afholdt dig fra at købe den? Og såfremt ja, hvorfor?

    Mvh
    BEOfan

    ReplyDelete
  6. Hva er deres nye brand strategi ?
    Den tidligere var A life less ordinary.

    ReplyDelete
  7. Jeg har desværre ikke fået købt en BeoSound 5. Finanskrisen har også sat sine spor i min økonomi :-) Men den står fortsat på ønskesedlen.

    Jeg kender ikke noget til B&O's nye brand strategi (har de nogen for øjeblikket).

    Efter "A Life Less Ordinary" kom der en årrække med rene produktannoncer i diverse stiliste miljøer - sådan set ikke dårligt set fra et produktperspektiv, men ikke specielt brand opbyggende. Så jeg venter da spændt på hvad den nye ledelse finder på. Mit gæt er, at pengene primært anvendes til produktudvikling for det er på dette område - innovation - B&O skal vise omverden, at de er tilbage på scenen.

    ReplyDelete
  8. Jeg var nede i den lokale beostore og fik en demo og systemet ser lækkert ud - teknisk ikke en stor nyskabelse (er mest til apple) - men sagen er den at jeg ikke har set et andet design jeg hellere vil have.

    Nu til mit besøg i beostore (og som tidligere salgs chef i nord-Europa kunne jeg ikke dy mig). Min kone og jeg får en demonstration - vi fortæller at vi ikke ejer B&O - og pakken hedder så Beosound5 og beolab3 højtalere - samt kabel, ekstrafod og fjernbetjening) - alt i alt en liste pris på omkring 68K-Dkk en pæn slat - men som de jyder vi er vil vi jo gerne have en pris(læs een pris) som vi kan gå hjem og tygge på - manden fortæller så at vi lægger mellem 60-65K (ikke mere præsist end det) - men først hvis vi var interesseret så ville vi få den endelige pris !??!. Ved ikke lige om konceptet i butikken er baseret på omvendt psykologi - så vi gik med det indtryk at vi ikke havde sagt den hemmelige passphrase som er kendt af B&O ejere ;-)

    Før vi gik i butikken var jeg sikker på at vi ville handle - nu handler vi ikke i den butik. Om vi handler b&O overhovedet - det må fremtiden vise.

    Apple go home - det tror jeg nu ikke - men B&O kunne være så meget mere med nogle profesionelle sælgere der som udgangspunkt antager at folk som tager sig tid til at komme forbi deres butik har en reel interesse i at købe deres produkt.

    Just my 2-cents.

    ReplyDelete