Gå videre til hovedindholdet

Global krise eller vækstpause?

Min dejlige kloge kone sagde atter noget ganske fornuftigt forleden, da vi kørte til lufthavnen for at rejse på et forlænget week-end ophold i New York sammen med vores datter og søn (min datters konfirmationsgave – billeder følger snarest).

Hun sagde, at hos Telia ser vi ikke på den nuværende markedssituation som en krise men udelukkende som en vækstpause. Og jeg blev i rigtig godt humør af den sætning.

Hvor er det trættende hele tiden at høre om krise, krise, krise. Den nuværende situation er ikke behagelig og rammer mange mennesker, og kan betyde store forandringer i hverdagen. Det kan der ikke gøres meget ved på den korte bane (og det er her politikerne skal vise fremsyn og handle hurtigt for at genoprette tilliden og troen på fremtiden), men vi kan alle vælge vores egen tilgang til udfordringerne. 

Forandring er ikke nødvendigvis af det onde, men er med til at skærpe vores sanser og tvinge os til at fokusere på det essentielle. Det samme gør sig gældende for virksomheder og alle ansatte, der bidrager til at holde virksomheden flydende. Vi skal skærpe vores sanser og ledelsesinstrumenter, presse vores intellekt og øge vores indsigt, anvende alles erfaringer og hele tiden se efter de elementer i vores ”tilbud til markedet”, der gør en forskel, og får os til at skinne igennem og fremstå som ”the chosen one”.

Et gammelt kinesisk ordsprog siger, at når det blæser findes der to typer mennesker – dem der bygger læhegn, og dem der bygger vindmøller.

Danmark er på mange måder afhængig af omverdenen, så lad os alle bygge nogle flere vindmøller og langsomt men sikkert arbejde os ud af denne vækstpause.

Kommentarer

  1. Jeg er helt enig, Lars - det er dejligt befriende at høre den slags udmeldinger i en tid, hvor aviserne står i kø for at komme med negative budskaber.

    Jeg har seriøst overvejet at afmelde mit Børsen abonnement. Man bliver næste deprimeret af bare at se forsiderne af Børsen i den seneste tid.

    Personligt er jeg frisk på at bygge vindmøller og vil også gøre mit til, at min virksomhed kommer til at gøre det.

    SvarSlet
  2. Hvad betyder en pause i væksten så... altså når vi har haft en konstandt vækst år efter år, F.eks antallet af virksomheder/Inflation igemmen lån,antallet af mennersker/forbrug og eks kriminalitet... alt dette har vi haft vækst i siden ca 1920-1930... hvad betyder en vækst pause.. mon ikke vi til og lære nogen af civilisations ældste regle, blot endnu gang... en passiv leder kan til tider være den bedste leder... har en leder forstand på efterspørgelse og udbud.. når han selv kun lever af og tag af folk.. og ikke sælge dem et produkt... god jul...

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.