18/01/2009

Global krise eller vækstpause?

Min dejlige kloge kone sagde atter noget ganske fornuftigt forleden da vi kørte til lufthavnen for at ledsage vores datter og søn til et forlænget week-end ophold i New York (min datters konfirmationsgave – billeder følger snarest).

Hun sagde, at hos Telia ser vi ikke på den nuværende markedssituation som en krise men udelukkende som en vækstpause. Og jeg blev i rigtig godt humør af den sætning.

Hvor er det trættende hele tiden at høre om krise, krise, krise. Den nuværende situation er ikke behagelig og rammer mange mennesker og kan betyde store forandringer i hverdagen. Det kan der ikke gøres meget ved på den korte bane (og det er her politikerne skal vise fremsyn og handle hurtigt for at genoprette tilliden og troen på fremtiden), men vi kan alle vælge vores egen tilgang til udfordringerne.
Forandring er ikke nødvendigvis af det onde, men er med til at skærpe vores sanser og tvinge os til at fokusere på det essentielle. Det samme gør sig gældende for virksomheder og alle ansatte, der bidrager til at holde virksomheden flydende. Vi skal skærpe vores sanser og ledelsesinstrumenter, presse vores intellekt og øge vores indsigt, anvende alles erfaringer og hele tiden se efter de elementer i vores ”tilbud til markedet”, der gør en forskel og får os til at skinne igennem og fremstå som ”the chosen one”.

Et gammelt kinesisk ordsprog siger, at når det blæser findes der to typer mennesker – dem der bygger læhegn, og dem der bygger vindmøller.

Danmark er på mange måder afhængig af omverdenen så lad os alle bygge nogle flere vindmøller og langsomt men sikkert arbejde os ud af denne vækstpause.

Follow my blog

Follow my blog with Bloglovin