Gå videre til hovedindholdet

Ledere er for dårlige til at motivere


Under overskriften "Ledere er for dårlige til at motivere" bragte Børsen den 24. august en artikel, hvor en undersøgelse foretaget af Dufke Result viser, at "...fire ud af ti ledere er usynlige og giver ikke den respons, medarbejderne har brug for i deres arbejde...".

"Det er demotiverende for en medarbejder, når man ikke kender de forventninger, der hviler på én. I disse krisetider er der netop brug for, at lederen træder i karakter over for medarbejderne. Det er ganske enkelt nødvendigt for at præstere optimalt," siger Flemming Dufke.

I en kommentar fra Ledernes Hovedorganisation siger ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen følgende, "Jeg tror ikke, at nogen ledere bevist glemmer eller overser deres medarbejdere. Noget kan skyldes travlhed, men mange ledere tror også, at de motiverer godt nok, fordi de ikke hører andet fra deres ansatte."

Hos Strålfors Information Logistics arbejder vi meget med at øge motivationen hos medarbejderne, da høj motivation er en afgørende faktor for at lykkes med forandringsledelse. Vi har netop modtaget vores medarbejdertilfredshedsundersøgelse retur, hvor "Motivationsfaktoren" er steget fra 69% til 85%. Dette er en meget positiv udvikling, som jeg er stolt af.

Medvirkende faktorer er, at vi har været meget tydelige omkring de udfordringer vi står overfor, og har forklaret medarbejderne hvordan vi vil håndtere disse. Men dette er fortsat ikke nok hvis ikke vi som leder også klart fortæller hvorfor disse forandringer er nødvendige og hvor de vil føre virksomheden hen.

Hos Strålfors benytter vi "Must Win Battles" til at afstikke fire afgørende projekter, der skal løses før vi overhovedet begynder at spekulere på at formulere en 3-5 års plan. Fordi vi har været meget tydelige omkring disse "Must Win Battles" (se tidligere indlæg), så har alle flyttet deres energi i den retning og resultaterne er heller ikke udeblevet. Nu går vi i gang med fase II af "Must Win Battle" projektet, ved at se på den gennemgribende implementering i organisationen, der grundliggende bygger på, at du har det rette team med de rette kompetencer, der igen formår og trives ved at arbejde i tværgående projektgrupper for at "angribe" de forhindring vi ser for at opnå de ønskelige forandringer.

Dette kræver et meget højt kommunikationsniveau fra ledelsen og en direkte involvering, ved at alle med ledelsesansvar går forrest og driver de forskellige forandringsprojekter, der hver især er med til at sikrer de fire "Must Win Battles".

Uden motiverede medarbejdre, så er forandringsledelse "som at slå i en pude" - masser af kræfter anvendes uden at opnå en effekt og kort tid efter er alt som det plejer.

Kommentarer

  1. Apropos dit indlæg (og for øvrigt tillykke med at have hæve motivationen så tydeligt), så læs eventuelt dette blogindlæg:

    http://blog.pc-ware.dk/2009/09/25/kan-man-skabe-en-high-five-kultur/

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.