Gå videre til hovedindholdet

Dag 110 - Brevet lever....




En netop offentliggjort undersøgelse udført af capacent viser, at 56 % fortsat foretrækker at modtage lønsedler, fakturaer, informationer fra bank, pension, skat, forsikring og kommune i form af et fysisk brev. Mellem 12-15% foretrækker at modtage dokumentet i e-Boks.

"Breve skal være målrettede - ramme lige præcis den modtager, de er tænkt til. Det kræver strategisk planlægning af skribenten. Skriv kun til Maren i kæret, når det rent faktisk er hende, der skal modtage. Som regel er der masser af intern viden om modtageren, der let kan gøres til det konstruktive og klare billede af modtageren, som skaber et godt brev - og som virker" - Ph.d. i retorik, kommunikationsforsker og rådgiver, Anne Katrine Lund (sammendrag fra "Brevets styrker").

Men der er en klar tendens til, at traditionel administrativ kommunikation, som nævnt i indledeningen, bliver digitaliseret og sendt til et elektronisk arkiv - såsom e-Boks, en netbank, skattemappen eller en e-mail. En anden klar tendens er, at det bliver mere og mere afgørende at opbygge viden om kunder, så det er muligt at have en "en-til-en" dialog baseret på præcis viden om modtageren, hvilket øger værdien af det fremsendte for modtageren. Her er brevet et fantastisk medie, idet der er vide grænser for hvorledes et brev kan designes og teksten kan forfattes. Det er oplagt at drage fordel af den opmærksomhed en kunde har, når de får et spændende brev. Brug den til at invitere kunden ind på hjemmesiden, fortælle nyt om virksomheden, inspirere dem til at prøve nye produkter eller give dem et godt tilbud - igen med udgangspunkt i konkret viden om hver enkelte kunde, således at budskabet kan skræddersyes.

Populære indlæg fra denne blog

x-teams

I've just ordered a new book from Amazon. The name "x-teams" immediately caught my eye as I read about it in the Danish business newspaper - Børsen. The reviewer assigned 5 marks out of six, so expectations are high.
X-Teams written by Deborah Ancona and Henrik Bresman raises an interesting question already on the front cover.
"Why do teams fail?"
The topic of the book is how to build teams that lead, innovate, and succeed. I'll write a short review as soon as I've read it.

Seach inside the book here

Architectural Cubism - Day 106

A new office building in the northern part of Copenhagen. I'm getting more into architectural photography and with CS6 it is easy to correct "falling lines" perspective errors. The outer walls are forming a moire pattern when photographed. Imaging how this would look if I used a Nikon D800E instead of my old Nikon D300 :-)

Equipment: Nikon D300 with AF Nikkor 20mm f/2.8.
Exposure: 1/1000 sec at f/7.1, 0EV, ISO 200

Leder & Kommunikation

I juli 2004, da jeg var nordisk direktør for Bang & Olufsen, skrev jeg et kapitel til bogen "Kommunikationens mange ansigter".  Efter et veloverstået strategiseminar i sidste uge med min ledergruppe hos Strålfors Information Logistics, hvor jeg er administrerende direktør, så kom jeg til at tænke på denne tekst og fik lyst til at bringe den her på min blog, da budskabet fortsat er af største betydning for at lykkes med en strategiimplementering.

Der er fire grundpiller i kommunikation: Det verbale, det kropslige, det aktionsorienterede og det usagte. Der er også fire arketyper af modtagere i en moderne virksomhed: Individet, gruppen, personalet og det ophøjede individ. Uanset kommunikationsform og modtager så husk direkte, tydelig og ærlig kommunikation.

Kravene til en leders kommunikationsevner på jobbet er øget betragteligt over de sidste 10 år. Og ”jobbet” er her ikke ment i en snæver betragtning, men mere præcist det kommunikationsunivers en leder opererer i under u…