Gå videre til hovedindholdet

Dag 129: Sepia Seagull


Den digital efterbehandling af et foto er en spændende men også omfattende og til tider vanskelig proces. Udgangspunktet er et foto taget i det såkaldte RAW-format (det digitale nagativ), som mange kameraer kan indstilles til at gemme fotoet i på hukommelseskortet. Så er fotoet lagret i dets digitale negativ format helt uden nogen form for ændring. Indstilles kameraet til at gemme fotoet i JPG-formatet, så foretager kameraet en hel del justeringer på fotoet, inden det gemmes på hukommelseskortet. Disse ændringer kan ikke omgøres, og dermed er der langt mindre mulighed for at bearbejde fotoet efterfølgende. Omvendt så er fotoet som regel klar til at blive vist frem med det samme i en nogenlunde gennemsnitlig kvalitet, når det gælder skarphed, lys og farver.

Arbejder man seriøst med fotografering, så må man ikke begrænses af den simple konvertering, som et foto gemt i JPG formatet udsættes for.

Her har jeg taget udgangspunkt i et farvefoto og anvendt RAW-konveteren (det program, der indlæser fotoet fra hukommelseskortet, og giver mulighed for en meget omfattende behandling INDEN fotoet indlæses i et egentlige editeringsprogram såsom Photoshop). RAW-konverterne er i dag så avancerede, at man ofte kan foretaget alle editeringer her og så gemme det færdigredigerede foto direkte på hraddisken. Photoshop anvendes så udelukkende til de mere avancerede foto manipulationer.

Først er fotoet beskåret en smule. Herefter er det konveteret til sort/hvid, hvorefter to farve toner (gul og blå) er defineret i hver deres kanal. Disse er så mikset sammen til en split-tone (sepia agtig), hvorefter der er tilføjet en vignettering (mørke hjørner). Endelig er fotoet gået igennem en proces for at øge skarpheden. Alt dette er udført i RAW-konveteren! Herefter er fotoet indlæst i Photoshop, hvor det er blevet udsat for en yderligere omgang støjreduktion (eliminering af digital "støj" i fotoet), hvorefter det er gemt i diverse størrelser og fil-formater og skaleret i en af versioner til at blive vist på en hjemmeside (reduceret kraftigt i størrelse, uden at det er gået nævneværdigt ud over kvaliteten og farvegengivelsen).

Det lyder avanceret men er faktisk ikke så svært, når først man har prøvet det nogle gange.,

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.