Pages

17/04/2011

Makrofotografering og Forretningsfokus

Det er sent og jeg ligger i en hotelseng i Ulm. Vi er på vej på påskeferie og familien sover. Jeg tænker på de seneste par uger og især på to store forretningsmæssige udfordringer, der opstod uden varsel og som ændrede mit fokus "over night".


Jeg oplever det lidt som at gå fra at fotografere et flot landskab med en vidvinkel, så jeg skal beskue så meget som muligt, til at fotografere med et makroobjektiv, hvor der zoomes ind på et meget specifikt område, der bare skal stå knivskarpt, for at jeg kan få alle aspekter med. På grund af makroobjektivets konstruktion, så er det kun området omkring fokuspunktet der er skarpt - alt andet er ude af fokus.

Det er en meget intens oplevelse. Alle sanser skærpes og adrenalinen pumper. Men situationen har også sin egen "indre skønhed". Ledergruppen rykker sammen og fokuserer. Prioritering bliver nemmere, beslutninger tydeligere, kommunikationen præcis - den grå masse reduceret og tingene bliver mere sort og hvid.

Share |

2 comments:

  1. Helt enig med detta synsätt, det svåra är just att fokusera på skärpan just där du vill ha den, att det runt om är med i tänket, slutartid, vinden, rörelse, okular oskärpa etc. precis som i arbetslivet, tar man hänsyn till dessa element så är chansen stor att man lyckas. Jag brukar hålla andan.. ;o)

    ReplyDelete
  2. Hej igen Lars, glömde säga att bilden är fantastisk fin, skärpan (fokus) exakt där den skall vara.....
    Göran

    ReplyDelete