Gå videre til hovedindholdet

Makrofotografering og Forretningsfokus

Det er sent og jeg ligger i en hotelseng i Ulm. Vi er på vej på påskeferie og familien sover. Jeg tænker på de seneste par uger og især på to store forretningsmæssige udfordringer, der opstod uden varsel og som ændrede mit fokus "over night".


Jeg oplever det lidt som at gå fra at fotografere et flot landskab med en vidvinkel, så jeg skal beskue så meget som muligt, til at fotografere med et makroobjektiv, hvor der zoomes ind på et meget specifikt område, der bare skal stå knivskarpt, for at jeg kan få alle aspekter med. På grund af makroobjektivets konstruktion, så er det kun området omkring fokuspunktet der er skarpt - alt andet er ude af fokus.

Det er en meget intens oplevelse. Alle sanser skærpes og adrenalinen pumper. Men situationen har også sin egen "indre skønhed". Ledergruppen rykker sammen og fokuserer. Prioritering bliver nemmere, beslutninger tydeligere, kommunikationen præcis - den grå masse reduceret og tingene bliver mere sort og hvid.

Share |

Populære indlæg fra denne blog

x-teams

I've just ordered a new book from Amazon. The name "x-teams" immediately caught my eye as I read about it in the Danish business newspaper - Børsen. The reviewer assigned 5 marks out of six, so expectations are high.
X-Teams written by Deborah Ancona and Henrik Bresman raises an interesting question already on the front cover.
"Why do teams fail?"
The topic of the book is how to build teams that lead, innovate, and succeed. I'll write a short review as soon as I've read it.

Seach inside the book here

Architectural Cubism - Day 106

A new office building in the northern part of Copenhagen. I'm getting more into architectural photography and with CS6 it is easy to correct "falling lines" perspective errors. The outer walls are forming a moire pattern when photographed. Imaging how this would look if I used a Nikon D800E instead of my old Nikon D300 :-)

Equipment: Nikon D300 with AF Nikkor 20mm f/2.8.
Exposure: 1/1000 sec at f/7.1, 0EV, ISO 200

Leder & Kommunikation

I juli 2004, da jeg var nordisk direktør for Bang & Olufsen, skrev jeg et kapitel til bogen "Kommunikationens mange ansigter".  Efter et veloverstået strategiseminar i sidste uge med min ledergruppe hos Strålfors Information Logistics, hvor jeg er administrerende direktør, så kom jeg til at tænke på denne tekst og fik lyst til at bringe den her på min blog, da budskabet fortsat er af største betydning for at lykkes med en strategiimplementering.

Der er fire grundpiller i kommunikation: Det verbale, det kropslige, det aktionsorienterede og det usagte. Der er også fire arketyper af modtagere i en moderne virksomhed: Individet, gruppen, personalet og det ophøjede individ. Uanset kommunikationsform og modtager så husk direkte, tydelig og ærlig kommunikation.

Kravene til en leders kommunikationsevner på jobbet er øget betragteligt over de sidste 10 år. Og ”jobbet” er her ikke ment i en snæver betragtning, men mere præcist det kommunikationsunivers en leder opererer i under u…