Pages

03/12/2011

iPhone og fotografering...



iPhone 4 er en skøn telefon og jeg ser ikke noget behov for at opgradere til iPhone 4s - det skulle da lige være på grund af den højere opløsning på det indbyggede kamera. Alle mine iPhone billeder vises on-line og derfor er det af mindre betydning (PC monitorer viser "kun" en opløsning på 72 dpi), hvor stor en maksimal opløsning app'en og kameraet kan arbejde med. Dog er der på det seneste kommet flere muligheder for at få sine iPhone billeder printet - f.eks. i bogform (bl.a. Blurp).

Så kommer spørgsmål - hvor stor en opløsning (antal af pixels) kan de forskellige iPhone apps presse ud af det indbyggede kamera. Jo flere pixels jo større printkvalitet opnås - afhængig af hvor stort et print man ønsker.

Her kan du se en test af de på nuværende tidspunkt over 300 foto apps til iPhone og hvilken opløsning de kan arbejde med. Listen opdateres løbende. Den maksimal opløsning tager udgangspunkt i det indbyggede 5 MP kamera i iPhone 4.

Og her kan du se hvilken størrelse af print og kvalitet du kan skabe ved henholdsvis 150 dpi, 200 dpi og 300 dpi. Medianen på 200 dpi er en god opløsning, hvor kvalitet og størrelse på print går godt i spænd. Det er de færreste printere der faktisk kan udnytte en opløsning på 300 dpi - så det er i næsten alle tilfælde "over kill".

Jeg anvender iPhone app'en "7.0 MPX" på min iPhone 4 - her er den maksimale opløsning 3180 x 2375 (7.5 MP) samt "Instagram", hvor den maksimal opløsning er 2048 x 2048 (4.2 MP). Det betyder, at jeg kan skabe billeder i en god kvalitet (200 dpi) og en størrelse på henholdsvis ca. 35x25 cm og ca. 28x21 cm. Det er godt nok til print på en blækprinter. Skal du have dine iPhone fotos trykt i bogform, så vil jeg anbefale at gå til 300 dpi hvorved størrelse på billederne reduceres - og dermed også passer bedre til bogform.

Share |

No comments:

Post a Comment