Gå videre til hovedindholdet

Store tanker kræver god vin...

I påsken besøgte vi sammen med vores gode venner Ingrid og Ulrik en af de store Barolo vinproducenter - Elio Altare, hvis vingård ligger i La Morra.

I sommeren 2010 spiste vi fire på vores stam restaurant - Del Belbo da Bardon - og her drak vi to af Elio Altare's topvine. De har det største vinkort i Piemonte, som Ulrik og jeg gerne studerer grundigt inden vi tager afsted til restauranten, for at udvælge 2-3 flaske som vi skal nyde. Vi valgte bl.a. en Barolo fra Elio Altare, men endte med at få serveret en ældre årgang end den der stod anført på vinkortet. Desuden "overtalte" ejeren af Bardon os til at prøve en anden Elio Altare vin - der heller ikke stod på vinkortet. Vi blev totalt overvældet over den kvalitet vi smagte. Det er noget af det bedst vin jeg i mit liv har drukket. Derfor tog vi den beslutning, at vi måtte aflægge Elio Altare et besøg for at se med vores egne øjne hvor denne topvin bliver produceret.

Her er en lille fotoserie fra dette besøg, hvor det var Elio's datter der viste os rundt. De får ca. 3000 besøgende om året, så disse fremvisninger kan være en "kedelig" pligt. Men Elio's datter fortalte os, at hun inden for 30 sekunder kan se på de besøgende, om det bliver en 30 minutters tour eller en 2 timers tour. Vi endte med at være der i over to timer og fik en udsøgt behandling. Desuden blev vinkælderen udvidet med et betragteligt antal flasker og kassekreditten udhulet. Men så længe jeg ikke drikker vinen - som kan ligge i rigtig mange år - så er det jo at betragte som en investering :-)

Et view over en af deres vinmarker

Et andet view med det smukke Piemonte i baggrunden

Det lille selskab på Elio Altare's terasse

Elio's datter fortæller om deres vinmarker. Ingrid og Ulrik (står ved stakittet) lytter interesseret

Vinmarken for Elio Altare's top Barolo (hellig jord). Bemærk at vinplanterne er pakket ind i et tætsiddende af afstivet net for at beskytte mod hagl. En stor investering, men en enkel haglbyge kan ødelægge en hel høst!

Elio Altares private "dagligdags" vinhylde med nogle rigtig gamle flasker. Vi så også deres lager af flasker fra alle årgange siden produktionen startet. Disse flasker sælges ikke og vi taler om mange tusinde flasker - en formue - hvis de blev solgt til samlere.

De guddommelige dråber på små egetræsfade

En anden del af modningslokalerne


Share |

Populære indlæg fra denne blog

Architectural Cubism - Day 106

A new office building in the northern part of Copenhagen. I'm getting more into architectural photography and with CS6 it is easy to correct "falling lines" perspective errors. The outer walls are forming a moire pattern when photographed. Imaging how this would look if I used a Nikon D800E instead of my old Nikon D300 :-)

Equipment: Nikon D300 with AF Nikkor 20mm f/2.8.
Exposure: 1/1000 sec at f/7.1, 0EV, ISO 200

Mia Blichfeldt

Sometimes you get lucky. I shot this natural portrait of Mia Blichfeldt - a very gifted and up-coming badminton player at a private party - just a month before she became the youngest Danish Champion in Badminton in the senior league - and she is only 16!

Of course you can find many photos of Mia "in action", but only very few where she is being just herself - outside the badminton arena.

Leder & Kommunikation

I juli 2004, da jeg var nordisk direktør for Bang & Olufsen, skrev jeg et kapitel til bogen "Kommunikationens mange ansigter".  Efter et veloverstået strategiseminar i sidste uge med min ledergruppe hos Strålfors Information Logistics, hvor jeg er administrerende direktør, så kom jeg til at tænke på denne tekst og fik lyst til at bringe den her på min blog, da budskabet fortsat er af største betydning for at lykkes med en strategiimplementering.

Der er fire grundpiller i kommunikation: Det verbale, det kropslige, det aktionsorienterede og det usagte. Der er også fire arketyper af modtagere i en moderne virksomhed: Individet, gruppen, personalet og det ophøjede individ. Uanset kommunikationsform og modtager så husk direkte, tydelig og ærlig kommunikation.

Kravene til en leders kommunikationsevner på jobbet er øget betragteligt over de sidste 10 år. Og ”jobbet” er her ikke ment i en snæver betragtning, men mere præcist det kommunikationsunivers en leder opererer i under u…