Gå videre til hovedindholdet

Et besøg hos Elio Altare - en af de bedste Barolo producenter i verden

I påsken besøgte vi sammen med vores gode venner Ingrid og Ulrik en af de store Barolo vinproducenter - Elio Altare, hvis vingård ligger i La Morra.


I sommeren 2010 spiste vi fire på vores stam restaurant - Del Belbo da Bardon - og her drak vi to af Elio Altare's topvine. De har det største vinkort i Piemonte, som Ulrik og jeg gerne studerer grundigt inden vi tager afsted til restauranten, for at udvælge 2-3 flaske som vi skal nyde. Vi valgte bl.a. en Barolo fra Elio Altare, men endte med at få serveret en ældre årgang end den der stod anført på vinkortet. Desuden "overtalte" ejeren af Bardon os til at prøve en anden Elio Altare vin - der heller ikke stod på vinkortet. Vi blev totalt overvældet over den kvalitet vi smagte. Det er noget af det bedst vin jeg i mit liv har drukket. Derfor tog vi den beslutning, at vi måtte aflægge Elio Altare et besøg for at se med vores egne øjne, hvor denne topvin bliver produceret.

Her er en lille fotoserie fra dette besøg, hvor det var Elio's datter der viste os rundt. De får ca. 3.000 besøgende om året, så disse fremvisninger kan være en "kedelig" pligt. Men Elio's datter fortalte os, at hun inden for 30 sekunder kan se på de besøgende, om det bliver en 30 minutters tour eller en 2 timers tour. Vi endte med at være der i over to timer, og fik en udsøgt behandling. Desuden blev vinkælderen udvidet med et betragteligt antal flasker og kassekreditten udhulet. Men så længe jeg ikke drikker vinen - som kan ligge i rigtig mange år - så er det jo at betragte som en investering :-)

Et view over en af deres vinmarker

Et andet view med det smukke Piemonte i baggrunden

Det lille selskab på Elio Altare's terasse

Elio's datter fortæller om deres vinmarker. Ingrid og Ulrik (står ved stakittet) lytter interesseret

Vinmarken for Elio Altare's top Barolo (hellig jord). Bemærk at vinplanterne er pakket ind i et tætsiddende af afstivet net for at beskytte mod hagl. En stor investering, men en enkel haglbyge kan ødelægge en hel høst!

Elio Altares private "dagligdags" vinhylde med nogle rigtig gamle flasker. Vi så også deres lager af flasker fra alle årgange siden produktionen startet. 
Disse flasker sælges ikke, og vi taler om mange tusinde flasker - en formue - hvis de blev solgt til samlere.

De guddommelige dråber på små egetræsfade

En anden del af modningslokalerne



Share |

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blue Cloth Ornament - Day 131

While visiting some our good friends Christina & Morten I had the opportunity to demonstrate some photo apps on my iPhone to nice person who still was unaware of all the bliss appearance on social media can bring you. The subject is the table cloth captured and post processed with the iPhone app "Camera+".

Two Paths - Day 64

Days are going by - time is flying - we are getting older - the world is moving. Tic Tac Tic Tac. My professional career has come to a halt and it's time to reflect about the possibilities that opens up in such a situation. It's been a month since I stopped at Strålfors and all days (and some nights) has been used to reflect upon this situation. I've chosen to follow the obvious path - find a new job - and all my network is being activated. But another path has slowly emerged - and to no ones surprise - this path evolves around photography. I'm not talking about becoming a photographer, but to become part of the industry. Tomorrow I'll fly to Stockholm to meet some interesting people who successfully has opened a photography museum in Stockholm - Fotografiska.eu - and I'm going to here about their project and journey. The photo that I shot this afternoon in the woods nearby my home symbolise the break from Strålfors and the two new paths that I've ch...

Press photographer has to face a lot of moral issues

Every year we hear about press photographers being killed while trying to capture a decisive photo and document the truth. They also have to face a bunch of moral issues while being close to death and people in need of help. In my opinion it is vital to capture a photo that can influence decisions on a large scale. But when faced with the choice of either keep taking pictures or trying to change the course of a situation by personal interaction (and maybe risk your own life), I can only imaging the moral issues a press photographer must deal with in a few decisive seconds.