Gå videre til hovedindholdet

Et besøg hos Elio Altare - en af de bedste Barolo producenter i verden

I påsken besøgte vi sammen med vores gode venner Ingrid og Ulrik en af de store Barolo vinproducenter - Elio Altare, hvis vingård ligger i La Morra.


I sommeren 2010 spiste vi fire på vores stam restaurant - Del Belbo da Bardon - og her drak vi to af Elio Altare's topvine. De har det største vinkort i Piemonte, som Ulrik og jeg gerne studerer grundigt inden vi tager afsted til restauranten, for at udvælge 2-3 flaske som vi skal nyde. Vi valgte bl.a. en Barolo fra Elio Altare, men endte med at få serveret en ældre årgang end den der stod anført på vinkortet. Desuden "overtalte" ejeren af Bardon os til at prøve en anden Elio Altare vin - der heller ikke stod på vinkortet. Vi blev totalt overvældet over den kvalitet vi smagte. Det er noget af det bedst vin jeg i mit liv har drukket. Derfor tog vi den beslutning, at vi måtte aflægge Elio Altare et besøg for at se med vores egne øjne, hvor denne topvin bliver produceret.

Her er en lille fotoserie fra dette besøg, hvor det var Elio's datter der viste os rundt. De får ca. 3.000 besøgende om året, så disse fremvisninger kan være en "kedelig" pligt. Men Elio's datter fortalte os, at hun inden for 30 sekunder kan se på de besøgende, om det bliver en 30 minutters tour eller en 2 timers tour. Vi endte med at være der i over to timer, og fik en udsøgt behandling. Desuden blev vinkælderen udvidet med et betragteligt antal flasker og kassekreditten udhulet. Men så længe jeg ikke drikker vinen - som kan ligge i rigtig mange år - så er det jo at betragte som en investering :-)

Et view over en af deres vinmarker

Et andet view med det smukke Piemonte i baggrunden

Det lille selskab på Elio Altare's terasse

Elio's datter fortæller om deres vinmarker. Ingrid og Ulrik (står ved stakittet) lytter interesseret

Vinmarken for Elio Altare's top Barolo (hellig jord). Bemærk at vinplanterne er pakket ind i et tætsiddende af afstivet net for at beskytte mod hagl. En stor investering, men en enkel haglbyge kan ødelægge en hel høst!

Elio Altares private "dagligdags" vinhylde med nogle rigtig gamle flasker. Vi så også deres lager af flasker fra alle årgange siden produktionen startet. 
Disse flasker sælges ikke, og vi taler om mange tusinde flasker - en formue - hvis de blev solgt til samlere.

De guddommelige dråber på små egetræsfade

En anden del af modningslokalerne



Share |

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.