Gå videre til hovedindholdet

Dag 15: Farveforsats og diverse diffusere til flash

I dag har jeg lavet en test af alle farveforsatser, der blev leveret med HONL-lyssættet til Nikon Speedlight. Her er det sæt, jeg købte:



Alle elementer kommer i en lille sort taske, der indeholder to store lys formere i guld, sølv og sort, der kan formes som et rør eller en reflektor, en mindre lys former i sølv, to små reflektorer til at montere på siden af flashen-  i hvidt og guld, to honningmønster diffuser, to velco bånd og et sæt farveforsatser - to i hver farve.

Jeg valgte en enkel opsætning. Et hvidt stykke papir, hvor jeg placerede en lille hvid skulptur. Min Nikon D300 med AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-linse var monteret på et stativ. En SP-900 flash blev tilsluttet kameraet med et SC-29-kabel, der gjorde det muligt for mig at håndholde flashen og styre lysretningen.

Farvekorrektion er en proces hvis formål er at ændre lysets overordnede farve. Uden farvekorrektionsforsatser kan en scene have en blanding af forskellige farver. Anvendelse af farvekorrektionsforsatser foran lyskilder kan ændre farven på de forskellige lyskilder, så de passer til hinanden.
Farvekorrektionsforsatser anvendes også til at få en scene til at virke mere naturlig ved at simulere blandingen af ​​farvetemperaturer, der forekommer naturligt. De kan også bruges til at farvetone for kunstnerisk virkning, hvilket er, hvad jeg har gjort i denne lille test.

Lad os starte med et foto uden nogen farve gel - blot en honningmønster diffuser. Jeg har ikke ændret billedet i LR.



Fra nu af anvender jeg de produktnavne HONL har givet de forskellige farveforsatser.

Just Blue:


1/2 CTB (Color Temperature Blue):


Moss Green:


Full +Green:


Bright Red:


Medium Yellow:


Heavy Frost:


1/4 CTO (Color Temperature Orange):


1/2 CTO (Color Temperature Orange):


1/1 CTO (Color Temperature Orange):



De vigtigste farvekorrektion geler er CTB (farvetemperatur blå) og CTO (farvetemperatur orange). En CTB-farveforsats konverterer tungstenslys i 3200K til 'dagslys' -farve. En CTO-farveforsats udfører det modsatte. Farveforsatser, der fjerner det grønne skær fra et lysstofrør, kaldes minus grønt. Farveforsatser, der tilføjer en grøn tone kaldes plus grøn. En 1/2 CTO-farveforsats er halvdelen af ​​farvestyrken af ​​en (fuld) CTO-farveforsats.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.