Følgende er mit input til dette.
Vi er i en overgangsfase, hvor aldersfikseringen langsomt glider i baggrunden og afløses af fokus på personlig kompetence og egnethed til at fungere i moderne organisatoriske systemer.
Jeg er selv 46 og sidder i en ledende stilling med stort personaleansvar. Alder hos en jobansøger er ikke noget jeg bekymre mig om, men personens evne til at fungere i flere specifikke organisatoriske sammenhæng er afgørende.
Det reelle problem er, at de nuværende screenings- og interviewmetoder ikke kan afdække de sociale netværkskompetencer hos en kandidat, men primært ser på dennes resultatkompetencer (hvad har du præsteret og opnået) og personlighed, uden at kunne koble dette med de reelle behov for at kunne fungere i en organisation baseret på mange og komplekse sociale netværksrelationer og stadig vekslende arbejdsopgaver og tilknytningsforhold.
Desværre er der en tendens til, at rekrutteringsfirmaer (headhuntere) ikke tager personer over 50 i betragtning, når ledende stillinger skal besættes. Det er specielt i Danmark, dette problem eksisterer. Her fokuserer headhuntere udelukkende på hvad du har præsteret de sidste 5 år, og tillægger de kompetencer man har opbygget over tid mindre værdi. I England og Tyskland er det direkte omvendt. Der værdsættes den langvarige kompetence og de lederegenskaber, som en person over 50 år har opbygget igennem en lang og vekslende erhvervskarriere.
hej Lars,
SvarSletJa - for langt de fleste omkring / over 50 kommer aldrig så langt, at de overhovedet får mulighed for at tale om nævnte punkter.
hilsen Peter