Gå videre til hovedindholdet

Kan en leder blande ferie og arbejde?



I en artikel i dagens udgave af ErhvervsBladet med overskriften "Chefer trodser advarsler om at arbejde i ferien", behandles dette emne meget kort og noget overfladisk. Men det slører jo ikke det faktum, at mange ledere vælger at tage deres arbejde med på ferie, hvilket jo er blevet så meget nemmere med mobiltelefon med mail klienter samt trådløs turbo 3G på den bærbare.

Arbejdsmiljøkonsulent hos Lederne Sine Tønnesen advarer mod at tage arbejde med på ferie og forudser, at "dette kan resultere i udbrændthed og stress på længere sigt, idet man ikke komme ned i gear".

Min oplevelse er, at der findes to typer for stress - positiv og negativ. Hvis man som leder synes at jobbet er spændende og udfordrende, så er det meget svært at slippe tankerne på ferie (positiv stress). Faktisk sker det omvendte idet afslapning sætter gang i kreativiteten og mange gode idéer fødes på ferien. Et andet aspekt er "ansvarlighed". Som leder er man ofte øverst ansvarlig for mange processer og ressourcer samt kunder og ansatte. Opstår der "mission critical" udfordringer, så skal man kunne få fat i den ansvarlige leder - også selv om ansvaret midlertidig er uddelegeret. Negativ stress er tilgengæld farligt. jeg har oplevet på nært hold, hvordan en kollega gik ned med stress. Det tog mange måneder om at komme tilbage på arbejde - blot for at få et tilbageslag, da mailboksen blev åbnet for første gang i lang tid. 

Men jeg synes det er vigtigt at skelne mellem "mission critical" involvering samt almindelig drift. Den almindelig drift skal chefen slippe under sin ferie og stole på, at dette ansvar varetages af mellemledergruppen.

Ferien kan bl.a. anvendes til at få overblik over strategien og tænke komplekse udfordringer igennem.

Hører man så til den gruppe af ledere, der får stress af at tænke på hvorledes mailboksen bare vokser og vokser mens man er på ferie, ja - så ser jeg ikke noget problem i, at der anvendes et par timer om dagen til lige at holde mailbunken nede.

God ferie :-)

Kommentarer

  1. Hej Lars,

    Jeg er meget enig i dine betragtninger og ser heller ikke noget problem i, at man følger lidt med - så længe man sørger for at slappe af og koble fra.

    /Leif

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.