Skip to main content

Oplevelser skal sælge danske produkter


Dette er overskriften på en artikel i Børsen dags dato. Danmarks Vækstråd, med formand Lars Nørby Johansen i spidsen, anbefaler på baggrund af en ny rapport "Vækst via oplevelser - en analyse af Danmark i oplevelsesøkonomien" udarbejdet af Erhvervs- og Byggestyrelsen, at danske virksomheder anvender oplevelser til at sælge deres produkter og dermed retfærdiggøre en prisdifferentiering.
Ser vi bort fra "rene" forlystelser, såsom en tur i Tivoli eller i et vandland, så køber jeg ikke argumentet, at danske virksomheder kan anvende oplevelser knyttet til produktet eller salgsprocessen for at øge salget. Her blandes to ting sammen. Danske virksomheder kan kun opnå en positiv prisdifferentiering ved tilføre produktet innovation, kvalitet og design. Det er der flere af konkurrenterne der også magter, så derfor er det nødvendigt med en ekstra dimension - nemlig "den gode historie". Men dette må ikke forveksles med "den gode oplevelse"! Flere og flere kunder ønsker at kende historien bag ved produktet. I en sideartikel nævnes Vipp som et eksempel på en virksomhed, der laver verdens dyreste skraldespand i høj kvalitet og lækker design, men som i høj grad anvender spandens oprindelse til at give Vipp den ekstra dimension således at kunden vælger netop denne. Dette har intet med "at sælge produktet ved hjælp af oplevelse" at gøre.
At den daglige anvendelse af et produkt kan være en oplevelse i sig selv er så afgjort vigtigt som differentieringsfaktor. B&O er et glimrende eksempel herpå. Men her er "oplevelsen" en del af produktet og ikke en aktivitet gennemført for at fremme salget af produktet, som artiklen argumenterer for.
Ingen tvivl om at Danmark skal udbygge sin "oplevelsesindustri" - både for at tiltrække flere turister og give danskerne flere fritidsoplevelser at vælge imellem, men at lave en storstilet undersøgelse af og investering i at afklare hvorledes "oplevelser" kan udvikles for at fremme salget af produkter er så afgjort spild af mange gode ressourcer. Det er langt vigtigere at hjælpe virksomhederne med at skabe originale produkter med en unik historie, som kan anvendes i markedsføringen igen og igen uden at kunden bliver træt af den - ene og alene fordi den er ægte og ikke et markedsføringsslogan.

Artiklen afsluttes med følgende citat fra Lars Nørby Johansen, "Det er netop det rigtige sted at satse nu. Det er den måde at differentiere sig på, som ikke mindst i en krisetid kan være hensigtsmæssig. Så det er mere relevant end nogensinde i virkeligheden".

I "krisetider" skal virksomhederne differentiere ved hjælp af stærk innovation og en højere frekvens af produktnyheder med en korte produktlivscyklus samt en stærk kommunikation baseret på "story telling" og ikke anvendelse af "oplevelser!

Comments

  1. Hej Lars,

    Jeg er meget enig i dine betragtninger.

    Desværre forveksler mange virksomheder elementet omkring det at sælge produktet ved hjælp af oplevelse frem for at lade være "oplevelsen" omkring selve produktet være det der er differentieringen.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

x-teams

I've just ordered a new book from Amazon. The name "x-teams" immediately caught my eye as I read about it in the Danish business newspaper - Børsen. The reviewer assigned 5 marks out of six, so expectations are high.
X-Teams written by Deborah Ancona and Henrik Bresman raises an interesting question already on the front cover.
"Why do teams fail?"
The topic of the book is how to build teams that lead, innovate, and succeed. I'll write a short review as soon as I've read it.

Seach inside the book here

Three beautiful girls

Family portrait for mother-father and grand parents. Shot at my home studio in Hørsholm. Give me a call or an email if you need a portrait done - either for personal use or as a gift.

SnapScan 9000 - be prepared for a laugh

Can you guess who the nice young man is in the image? It is me as a high school student - important years - where my passion for photography really took off. My god - 35 years has passed since those happy years.

I have just scanned b/w negatives and color slides from these years, and it has been hilarious to see the pictures again. Since many of the images are not something to boast about, the mission was only to get the old negatives and slides converted to digital format. Since I have many pictures from my analog years this conversion process must also go quickly.

Therefore I have just tested JOBO Snapscan 9000. It took med just 5 minutes to unpack it and set up. The scanning process is extremely simple. You install an SD card in the scanner, and then feed negatives or slides into the scanner by the help of various rails and frames - one at a time. The scan process only takes 4 seconds per negative / slide. The scanner has some simple correction options such as built-in color corre…