Dette er overskriften på en artikel i Børsen dags dato. Danmarks Vækstråd, med formand Lars Nørby Johansen i spidsen, anbefaler på baggrund af en ny rapport "Vækst via oplevelser - en analyse af Danmark i oplevelsesøkonomien" udarbejdet af Erhvervs- og Byggestyrelsen, at danske virksomheder anvender oplevelser til at sælge deres produkter og dermed retfærdiggøre en prisdifferentiering.
Ser vi bort fra "rene" forlystelser, såsom en tur i Tivoli eller i et vandland, så køber jeg ikke argumentet, at danske virksomheder kan anvende oplevelser knyttet til produktet eller salgsprocessen for at øge salget. Her blandes to ting sammen. Danske virksomheder kan kun opnå en positiv prisdifferentiering ved tilføre produktet innovation, kvalitet og design. Det er der flere af konkurrenterne der også magter, så derfor er det nødvendigt med en ekstra dimension - nemlig "den gode historie". Men dette må ikke forveksles med "den gode oplevelse"! Flere og flere kunder ønsker at kende historien bag ved produktet. I en sideartikel nævnes Vipp som et eksempel på en virksomhed, der laver verdens dyreste skraldespand i høj kvalitet og lækker design, men som i høj grad anvender spandens oprindelse til at give Vipp den ekstra dimension således at kunden vælger netop denne. Dette har intet med "at sælge produktet ved hjælp af oplevelse" at gøre.
At den daglige anvendelse af et produkt kan være en oplevelse i sig selv er så afgjort vigtigt som differentieringsfaktor. B&O er et glimrende eksempel herpå. Men her er "oplevelsen" en del af produktet og ikke en aktivitet gennemført for at fremme salget af produktet, som artiklen argumenterer for.
Ingen tvivl om at Danmark skal udbygge sin "oplevelsesindustri" - både for at tiltrække flere turister og give danskerne flere fritidsoplevelser at vælge imellem, men at lave en storstilet undersøgelse af og investering i at afklare hvorledes "oplevelser" kan udvikles for at fremme salget af produkter er så afgjort spild af mange gode ressourcer. Det er langt vigtigere at hjælpe virksomhederne med at skabe originale produkter med en unik historie, som kan anvendes i markedsføringen igen og igen uden at kunden bliver træt af den - ene og alene fordi den er ægte og ikke et markedsføringsslogan.
Artiklen afsluttes med følgende citat fra Lars Nørby Johansen, "Det er netop det rigtige sted at satse nu. Det er den måde at differentiere sig på, som ikke mindst i en krisetid kan være hensigtsmæssig. Så det er mere relevant end nogensinde i virkeligheden".
I "krisetider" skal virksomhederne differentiere ved hjælp af stærk innovation og en højere frekvens af produktnyheder med en korte produktlivscyklus samt en stærk kommunikation baseret på "story telling" og ikke anvendelse af "oplevelser!
Ser vi bort fra "rene" forlystelser, såsom en tur i Tivoli eller i et vandland, så køber jeg ikke argumentet, at danske virksomheder kan anvende oplevelser knyttet til produktet eller salgsprocessen for at øge salget. Her blandes to ting sammen. Danske virksomheder kan kun opnå en positiv prisdifferentiering ved tilføre produktet innovation, kvalitet og design. Det er der flere af konkurrenterne der også magter, så derfor er det nødvendigt med en ekstra dimension - nemlig "den gode historie". Men dette må ikke forveksles med "den gode oplevelse"! Flere og flere kunder ønsker at kende historien bag ved produktet. I en sideartikel nævnes Vipp som et eksempel på en virksomhed, der laver verdens dyreste skraldespand i høj kvalitet og lækker design, men som i høj grad anvender spandens oprindelse til at give Vipp den ekstra dimension således at kunden vælger netop denne. Dette har intet med "at sælge produktet ved hjælp af oplevelse" at gøre.
At den daglige anvendelse af et produkt kan være en oplevelse i sig selv er så afgjort vigtigt som differentieringsfaktor. B&O er et glimrende eksempel herpå. Men her er "oplevelsen" en del af produktet og ikke en aktivitet gennemført for at fremme salget af produktet, som artiklen argumenterer for.
Ingen tvivl om at Danmark skal udbygge sin "oplevelsesindustri" - både for at tiltrække flere turister og give danskerne flere fritidsoplevelser at vælge imellem, men at lave en storstilet undersøgelse af og investering i at afklare hvorledes "oplevelser" kan udvikles for at fremme salget af produkter er så afgjort spild af mange gode ressourcer. Det er langt vigtigere at hjælpe virksomhederne med at skabe originale produkter med en unik historie, som kan anvendes i markedsføringen igen og igen uden at kunden bliver træt af den - ene og alene fordi den er ægte og ikke et markedsføringsslogan.
Artiklen afsluttes med følgende citat fra Lars Nørby Johansen, "Det er netop det rigtige sted at satse nu. Det er den måde at differentiere sig på, som ikke mindst i en krisetid kan være hensigtsmæssig. Så det er mere relevant end nogensinde i virkeligheden".
I "krisetider" skal virksomhederne differentiere ved hjælp af stærk innovation og en højere frekvens af produktnyheder med en korte produktlivscyklus samt en stærk kommunikation baseret på "story telling" og ikke anvendelse af "oplevelser!
Hej Lars,
SvarSletJeg er meget enig i dine betragtninger.
Desværre forveksler mange virksomheder elementet omkring det at sælge produktet ved hjælp af oplevelse frem for at lade være "oplevelsen" omkring selve produktet være det der er differentieringen.