Gå videre til hovedindholdet

Oplevelser skal sælge danske produkter

Dette er overskriften på en artikel i Børsen dags dato. Danmarks Vækstråd, med formand Lars Nørby Johansen i spidsen, anbefaler på baggrund af en ny rapport "Vækst via oplevelser - en analyse af Danmark i oplevelsesøkonomien" udarbejdet af Erhvervs- og Byggestyrelsen, at danske virksomheder anvender oplevelser til at sælge deres produkter og dermed retfærdiggøre en prisdifferentiering.
Ser vi bort fra "rene" forlystelser, såsom en tur i Tivoli eller i et vandland, så køber jeg ikke argumentet, at danske virksomheder kan anvende oplevelser knyttet til produktet eller salgsprocessen for at øge salget. Her blandes to ting sammen. Danske virksomheder kan kun opnå en positiv prisdifferentiering ved tilføre produktet innovation, kvalitet og design. Det er der flere af konkurrenterne der også magter, så derfor er det nødvendigt med en ekstra dimension - nemlig "den gode historie". Men dette må ikke forveksles med "den gode oplevelse"! Flere og flere kunder ønsker at kende historien bag ved produktet. I en sideartikel nævnes Vipp som et eksempel på en virksomhed, der laver verdens dyreste skraldespand i høj kvalitet og lækker design, men som i høj grad anvender spandens oprindelse til at give Vipp den ekstra dimension således at kunden vælger netop denne. Dette har intet med "at sælge produktet ved hjælp af oplevelse" at gøre.
At den daglige anvendelse af et produkt kan være en oplevelse i sig selv er så afgjort vigtigt som differentieringsfaktor. B&O er et glimrende eksempel herpå. Men her er "oplevelsen" en del af produktet og ikke en aktivitet gennemført for at fremme salget af produktet, som artiklen argumenterer for.
Ingen tvivl om at Danmark skal udbygge sin "oplevelsesindustri" - både for at tiltrække flere turister og give danskerne flere fritidsoplevelser at vælge imellem, men at lave en storstilet undersøgelse af og investering i at afklare hvorledes "oplevelser" kan udvikles for at fremme salget af produkter er så afgjort spild af mange gode ressourcer. Det er langt vigtigere at hjælpe virksomhederne med at skabe originale produkter med en unik historie, som kan anvendes i markedsføringen igen og igen uden at kunden bliver træt af den - ene og alene fordi den er ægte og ikke et markedsføringsslogan.

Artiklen afsluttes med følgende citat fra Lars Nørby Johansen, "Det er netop det rigtige sted at satse nu. Det er den måde at differentiere sig på, som ikke mindst i en krisetid kan være hensigtsmæssig. Så det er mere relevant end nogensinde i virkeligheden".

I "krisetider" skal virksomhederne differentiere ved hjælp af stærk innovation og en højere frekvens af produktnyheder med en korte produktlivscyklus samt en stærk kommunikation baseret på "story telling" og ikke anvendelse af "oplevelser!

Kommentarer

  1. Hej Lars,

    Jeg er meget enig i dine betragtninger.

    Desværre forveksler mange virksomheder elementet omkring det at sælge produktet ved hjælp af oplevelse frem for at lade være "oplevelsen" omkring selve produktet være det der er differentieringen.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Blue Cloth Ornament - Day 131

While visiting some our good friends Christina & Morten I had the opportunity to demonstrate some photo apps on my iPhone to nice person who still was unaware of all the bliss appearance on social media can bring you. The subject is the table cloth captured and post processed with the iPhone app "Camera+".

Two Paths - Day 64

Days are going by - time is flying - we are getting older - the world is moving. Tic Tac Tic Tac. My professional career has come to a halt and it's time to reflect about the possibilities that opens up in such a situation. It's been a month since I stopped at Strålfors and all days (and some nights) has been used to reflect upon this situation. I've chosen to follow the obvious path - find a new job - and all my network is being activated. But another path has slowly emerged - and to no ones surprise - this path evolves around photography. I'm not talking about becoming a photographer, but to become part of the industry. Tomorrow I'll fly to Stockholm to meet some interesting people who successfully has opened a photography museum in Stockholm - Fotografiska.eu - and I'm going to here about their project and journey. The photo that I shot this afternoon in the woods nearby my home symbolise the break from Strålfors and the two new paths that I've ch...

Press photographer has to face a lot of moral issues

Every year we hear about press photographers being killed while trying to capture a decisive photo and document the truth. They also have to face a bunch of moral issues while being close to death and people in need of help. In my opinion it is vital to capture a photo that can influence decisions on a large scale. But when faced with the choice of either keep taking pictures or trying to change the course of a situation by personal interaction (and maybe risk your own life), I can only imaging the moral issues a press photographer must deal with in a few decisive seconds.