Gå videre til hovedindholdet

Har pels og tv noget til fælles?

I en interessant artikel i Berlingske Tidende Business tillæg den 21. januar med overskriften "Nedtur rammer pelshus hårdt", kan jeg finde mange lighedspunkter mellem de udfordringer pelshuset Birger Christensen og B&O står overfor.

Begge virksomheder må sande, at deres produkter ikke står øverst på indkøbssedlen som en direkte konsekvens af den globale økonomiske krise. Det er især de seneste fire måneder, der har sat en tyk streg under denne kendsgerning.

Pelshuset Birger Christensen søger at imødegå denne udfordring ved at produktudvikle og introducere nye produkter, der retter sig mod et yngre publikum og introducere en revitalisering af sin prisstrategi, der via produkter indenfor nye varegrupper, skal hjælpe med at tiltrække et nyt og sikkert også yngre publikum.

Som hos B&O gælder det nemlig om at skabe trafik i butikken samt få kundedata i sit CRM-system, så en langvarig kundedialog kan påbegyndes. Det er uden diskussion den mest effektive og billigste metode til at øge salget af de klassiske pelsprodukter.

Enhver detailist skal hele tiden sørge for, at produktsortimentet er tilpasset kundernes betalingsevne og interesse - også selv om det betyder, at man til tider afviger sit normalt meget stramme sortimentspolitik. I B&O's tilfælde opfordrer jeg ikke til at der introduceres andre brand i sortimentet, men at B&O søger at udvide sortimentet med produkter, der appelerer til yngre mennesker og deres betalingsevne.

De super fantastiske A8 høretelfoner, som sælger stort i USA til primært Apple's iPod produkter, er et godt eksempel på et produkt, der i prisklasse (omkring de 1.000 kroner) appelerer til nye kunder. Men hvornår har vi sidst set en annonce fra B&O på A8 høretelefonen? Det er klart, at annonceres der landsdækkende med A8 alene (der nu også er introduceret i flere farver - bravo B&O), så hænger afkast regnestykket ikke sammen på den korte bane. Men det primære formål må være at introducere B&O til en ny målgruppe og starte en dialog med disse - det sekundære, at sælge A8-høretelefonen.

Hos Birger Christensen vil man opbygge en stor jeans afdeling samt introducere sneakers og T-shirts. Længere væk fra en dyr pels kan man da vist ikke komme. Men jeg er begejstret for idéen, og er sikker på, at det vil have en positiv afsmitning på salget og pudse Birger Christensen lidt støvede image af og give deres brand et mere ungdommeligt og trendy islæt.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blue Cloth Ornament - Day 131

While visiting some our good friends Christina & Morten I had the opportunity to demonstrate some photo apps on my iPhone to nice person who still was unaware of all the bliss appearance on social media can bring you. The subject is the table cloth captured and post processed with the iPhone app "Camera+".

Debatindlæg omkring "det globale marked", entreprenørskab og innovationslysten

Fra velfærd til velstand - kravet er et erhvervsklima, der fremmer entreprenørskab og innovationslysten Globalisering er et vidt begreb. Det viser mange af de artikler der er skrevet omkring dette emne det seneste år. Jeg undres dog over den ofte populistiske tilgang der gennemsyrer mange artikler. Fænomenet kan dog forklares. Globalisering er så vidt et begreb, at konsekvenserne af globaliseringen skal belyses snævert. Det er derfor på tide at globaliseringsdebatten bliver mere kvalificeret og nuanceret. Hvor ofte har vi ikke læst, at ”globaliseringen kræver at vi tør tænke nyt”, at vi skal ”vinde det globale kapløb på viden, kreativitet og godt købmandskab” og at mange danske virksomheder ”ikke ved hvordan man kommer fra overskrifter til en konkret og fremadrettet strategi”? I den forbindelse er det på sin plads at definere ordet strategi. Jeg refererer til Berlingske Nyhedsmagasin nr. 28, der i deres artikel ”I har misforstået hvad strategi er” citerer professor Michael Porter...

Press photographer has to face a lot of moral issues

Every year we hear about press photographers being killed while trying to capture a decisive photo and document the truth. They also have to face a bunch of moral issues while being close to death and people in need of help. In my opinion it is vital to capture a photo that can influence decisions on a large scale. But when faced with the choice of either keep taking pictures or trying to change the course of a situation by personal interaction (and maybe risk your own life), I can only imaging the moral issues a press photographer must deal with in a few decisive seconds.