En netop offentliggjort undersøgelse udført af capacent viser, at 56 % fortsat foretrækker at modtage lønsedler, fakturaer, informationer fra bank, pension, skat, forsikring og kommune i form af et fysisk brev. Mellem 12-15% foretrækker at modtage dokumentet i e-Boks.
"Breve skal være målrettede - ramme lige præcis den modtager, de er tænkt til. Det kræver strategisk planlægning af skribenten. Skriv kun til Maren i kæret, når det rent faktisk er hende, der skal modtage. Som regel er der masser af intern viden om modtageren, der let kan gøres til det konstruktive og klare billede af modtageren, som skaber et godt brev - og som virker" - Ph.d. i retorik, kommunikationsforsker og rådgiver, Anne Katrine Lund (sammendrag fra "Brevets styrker").
Men der er en klar tendens til, at traditionel administrativ kommunikation, som nævnt i indledeningen, bliver digitaliseret og sendt til et elektronisk arkiv - såsom e-Boks, en netbank, skattemappen eller en e-mail. En anden klar tendens er, at det bliver mere og mere afgørende at opbygge viden om kunder, så det er muligt at have en "en-til-en" dialog baseret på præcis viden om modtageren, hvilket øger værdien af det fremsendte for modtageren. Her er brevet et fantastisk medie, idet der er vide grænser for hvorledes et brev kan designes og teksten kan forfattes. Det er oplagt at drage fordel af den opmærksomhed en kunde har, når de får et spændende brev. Brug den til at invitere kunden ind på hjemmesiden, fortælle nyt om virksomheden, inspirere dem til at prøve nye produkter eller give dem et godt tilbud - igen med udgangspunkt i konkret viden om hver enkelte kunde, således at budskabet kan skræddersyes.
Men det hjælper dog ikke på denne proces, at PostNorden konstant hæver prisen for at få et brev distribueret. Fortsætter denne tendens - så afgår brevet ved døden.
Kommentarer
Send en kommentar