Gå videre til hovedindholdet

Dag 129: Sepia Seagull


Den digital efterbehandling af et foto er en spændende men også omfattende og til tider vanskelig proces. Udgangspunktet er et foto taget i det såkaldte RAW-format (det digitale nagativ), som mange kameraer kan indstilles til at gemme fotoet i på hukommelseskortet. Så er fotoet lagret i dets digitale negativ format helt uden nogen form for ændring. Indstilles kameraet til at gemme fotoet i JPG-formatet, så foretager kameraet en hel del justeringer på fotoet, inden det gemmes på hukommelseskortet. Disse ændringer kan ikke omgøres, og dermed er der langt mindre mulighed for at bearbejde fotoet efterfølgende. Omvendt så er fotoet som regel klar til at blive vist frem med det samme i en nogenlunde gennemsnitlig kvalitet, når det gælder skarphed, lys og farver.

Arbejder man seriøst med fotografering, så må man ikke begrænses af den simple konvertering, som et foto gemt i JPG formatet udsættes for.

Her har jeg taget udgangspunkt i et farvefoto og anvendt RAW-konveteren (det program, der indlæser fotoet fra hukommelseskortet, og giver mulighed for en meget omfattende behandling INDEN fotoet indlæses i et egentlige editeringsprogram såsom Photoshop). RAW-konverterne er i dag så avancerede, at man ofte kan foretaget alle editeringer her og så gemme det færdigredigerede foto direkte på hraddisken. Photoshop anvendes så udelukkende til de mere avancerede foto manipulationer.

Først er fotoet beskåret en smule. Herefter er det konveteret til sort/hvid, hvorefter to farve toner (gul og blå) er defineret i hver deres kanal. Disse er så mikset sammen til en split-tone (sepia agtig), hvorefter der er tilføjet en vignettering (mørke hjørner). Endelig er fotoet gået igennem en proces for at øge skarpheden. Alt dette er udført i RAW-konveteren! Herefter er fotoet indlæst i Photoshop, hvor det er blevet udsat for en yderligere omgang støjreduktion (eliminering af digital "støj" i fotoet), hvorefter det er gemt i diverse størrelser og fil-formater og skaleret i en af versioner til at blive vist på en hjemmeside (reduceret kraftigt i størrelse, uden at det er gået nævneværdigt ud over kvaliteten og farvegengivelsen).

Det lyder avanceret men er faktisk ikke så svært, når først man har prøvet det nogle gange.,

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blue Cloth Ornament - Day 131

While visiting some our good friends Christina & Morten I had the opportunity to demonstrate some photo apps on my iPhone to nice person who still was unaware of all the bliss appearance on social media can bring you. The subject is the table cloth captured and post processed with the iPhone app "Camera+".

Debatindlæg omkring "det globale marked", entreprenørskab og innovationslysten

Fra velfærd til velstand - kravet er et erhvervsklima, der fremmer entreprenørskab og innovationslysten Globalisering er et vidt begreb. Det viser mange af de artikler der er skrevet omkring dette emne det seneste år. Jeg undres dog over den ofte populistiske tilgang der gennemsyrer mange artikler. Fænomenet kan dog forklares. Globalisering er så vidt et begreb, at konsekvenserne af globaliseringen skal belyses snævert. Det er derfor på tide at globaliseringsdebatten bliver mere kvalificeret og nuanceret. Hvor ofte har vi ikke læst, at ”globaliseringen kræver at vi tør tænke nyt”, at vi skal ”vinde det globale kapløb på viden, kreativitet og godt købmandskab” og at mange danske virksomheder ”ikke ved hvordan man kommer fra overskrifter til en konkret og fremadrettet strategi”? I den forbindelse er det på sin plads at definere ordet strategi. Jeg refererer til Berlingske Nyhedsmagasin nr. 28, der i deres artikel ”I har misforstået hvad strategi er” citerer professor Michael Porter...

Press photographer has to face a lot of moral issues

Every year we hear about press photographers being killed while trying to capture a decisive photo and document the truth. They also have to face a bunch of moral issues while being close to death and people in need of help. In my opinion it is vital to capture a photo that can influence decisions on a large scale. But when faced with the choice of either keep taking pictures or trying to change the course of a situation by personal interaction (and maybe risk your own life), I can only imaging the moral issues a press photographer must deal with in a few decisive seconds.