Gå videre til hovedindholdet

Besøg hos Google


I forrige uge var jeg på besøg hos Google i San Francisco. Det var en spændende oplevelse, og vi fik et godt indblik i den hverdag som medarbejderne hos Google har. Der er ingen tvivl om, at de ansatte hos Google nyder en større grad af medarbejder pleje og fleksibel arbejdsforhold end den gennemsnitlige amerikaner indenfor IT-sektoren. Bl.a. er der et for hver 50 meter en lille selvbetjeningsrestaurant med masser af frugt, snacks og drikkevarer. Google har 10 læger ansat, så de ansatte ikke behøver at anvende tid på at opsøge egen læge. Og selvfølgelig er der masser af fitness lokale og små svømmepøler med modstrøm spredt ud på campus, så medarbejderne kan holde sig i form. Børn og husdyr er velkommen i lokalerne og der er også sørget for at disse kan blive passet. Stedet er ikke på nogen præget af luksus, men af praktiske og funktionelle arbejdsforhold (egentlig var der rimelig rodet).



Og for at de ansatte ikke skal anvende for megen tid på at transportere sig frem og tilbage til arbejde, så har Google en hen flåde af busser, der henter medarbejderne på fast Google busstoppesteder rundt omkring SF. Dette har fået huspriserne til at stige i netop disse områder, som kan mønstre et Google busstoppested!

I receptionen er der en stor minitor der løbende viser de ord der søges på at de millioner af bruger der hvert minut søger på nette ved hjælp af Google. Det bør man måske lige tænke over inden man skriver sit næste ord i "I feel lucky" feltet :-)



Hver Google medarbejder kan anvende 20% af sin arbejdstid efter eget ønske og på egne projekter. Det har vist sig, at mange af disse projekter bliver til konkrete produkter eller events, der gavner Google.

Share |

Populære indlæg fra denne blog

x-teams

I've just ordered a new book from Amazon. The name "x-teams" immediately caught my eye as I read about it in the Danish business newspaper - Børsen. The reviewer assigned 5 marks out of six, so expectations are high.
X-Teams written by Deborah Ancona and Henrik Bresman raises an interesting question already on the front cover.
"Why do teams fail?"
The topic of the book is how to build teams that lead, innovate, and succeed. I'll write a short review as soon as I've read it.

Seach inside the book here

Architectural Cubism - Day 106

A new office building in the northern part of Copenhagen. I'm getting more into architectural photography and with CS6 it is easy to correct "falling lines" perspective errors. The outer walls are forming a moire pattern when photographed. Imaging how this would look if I used a Nikon D800E instead of my old Nikon D300 :-)

Equipment: Nikon D300 with AF Nikkor 20mm f/2.8.
Exposure: 1/1000 sec at f/7.1, 0EV, ISO 200

Leder & Kommunikation

I juli 2004, da jeg var nordisk direktør for Bang & Olufsen, skrev jeg et kapitel til bogen "Kommunikationens mange ansigter".  Efter et veloverstået strategiseminar i sidste uge med min ledergruppe hos Strålfors Information Logistics, hvor jeg er administrerende direktør, så kom jeg til at tænke på denne tekst og fik lyst til at bringe den her på min blog, da budskabet fortsat er af største betydning for at lykkes med en strategiimplementering.

Der er fire grundpiller i kommunikation: Det verbale, det kropslige, det aktionsorienterede og det usagte. Der er også fire arketyper af modtagere i en moderne virksomhed: Individet, gruppen, personalet og det ophøjede individ. Uanset kommunikationsform og modtager så husk direkte, tydelig og ærlig kommunikation.

Kravene til en leders kommunikationsevner på jobbet er øget betragteligt over de sidste 10 år. Og ”jobbet” er her ikke ment i en snæver betragtning, men mere præcist det kommunikationsunivers en leder opererer i under u…