Gå videre til hovedindholdet

TA DA List

Hmmm - hvad gemmer der sig nu bag denne overskrift. Det er såmænd en smart lille on-line "to-do / opgave / huske" liste, som du kan anvende gratis.

Jeg har netop læst bogen "REWORK - Læg arbejdet om", som jeg forøvrigt varmt kan anbefale. Det er grundliggende en bog om forandringsledelse, der bygger på de to forfatters egne erfaringer med at opbygge og lede en international softwarevirksomhed, hvor de har valgt at gå helt andre veje end traditionel management litteratur foreskriver. Bogen er letlæselig, idet hvert kapitel ikke er længere en 2-3 sider. Bl.a. har de et kapitel med overskriften - "Planning is guessing" - oversat til "Planlægning er det rene gætværk" i den danske udgave. Kapitlet indledes med:
"Medmindre du er spåmand, er langtidsplanlægning i forretningsmæssig sammenhæng en illusion. Der er simpelthen alt for mange faktorer, du ikke er herre over: markedsvilkårene, konkurrenterne, kunderne, økonomien etc. Ved at udarbejde en plan føler du, at du har kontrol over ting, som du faktisk ikke er i stand til at kontrollere. Hvorfor kalder vi ikke bare planer for det, de i virkeligheden er: gætterier? Begynd at referere til jeres forretningsplaner som forretningsgætterier, til jeres finansielle planer som finansielle gætterier og til jeres strategiske planer som strategiske gætterier. Så holder I op med at bekymre jer så meget om dem. Det kan simpelthen ikke betale sig at lade sig stresse af dem."
Og der er meget mere af samme skuffe. Det er meget forfriskende læsning. De ca. 300 sider er velskrevne og med en del humor bag, men baseret på faktiske metoder, som de to forfattere selv har anvendt og haft succes med.


De to forfattere er stifter af firmaet - 37signals, der udvikler software, hvor simplicitet er hovedtemaet. De har udviklet et lille gratis on-line program, der fungerer som din huske seddel / opgaveliste - derfor det amerikanske ord "TA DA", som man jo siger, når en opgave er vel udført eller noget bliver "afsløret".

Gå til - www.tadalist.com - og opret din egen oversigt over opgaver du skal have udført. Der er allerede oprettet over 4 millioner :-)

Kommentarer

  1. Jeg glæder mig til at læse bogen, Lars - den lyder rigtig spændende!

    Jeg klikkede mig for øvrigt ind på bogens website, sjove små reklamefilm :-)

    http://37signals.com/rework/

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.