Gå videre til hovedindholdet

Makrofotografering og Forretningsfokus

Det er sent og jeg ligger i en hotelseng i Ulm. Vi er på vej på påskeferie og familien sover. Jeg tænker på de seneste par uger og især på to store forretningsmæssige udfordringer, der opstod uden varsel og som ændrede mit fokus "over night".


Jeg oplever det lidt som at gå fra at fotografere et flot landskab med en vidvinkel, så jeg skal indfange så meget som muligt, til at fotografere med et makroobjektiv, hvor der zoomes ind på et meget specifikt område, der bare skal stå knivskarpt, for at jeg kan få alle aspekter med. På grund af makroobjektivets konstruktion, så er det kun området omkring fokuspunktet der er skarpt - alt andet er ude af fokus.

Det er en meget intens oplevelse. Alle sanser skærpes og adrenalinen pumper. Men situationen har også sin egen "indre skønhed". Ledergruppen rykker sammen og fokuserer. Prioritering bliver nemmere, beslutninger tydeligere, kommunikationen præcis - den grå masse reduceret og tingene bliver mere sort og hvid.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blue Cloth Ornament - Day 131

While visiting some our good friends Christina & Morten I had the opportunity to demonstrate some photo apps on my iPhone to nice person who still was unaware of all the bliss appearance on social media can bring you. The subject is the table cloth captured and post processed with the iPhone app "Camera+".

Debatindlæg omkring "det globale marked", entreprenørskab og innovationslysten

Fra velfærd til velstand - kravet er et erhvervsklima, der fremmer entreprenørskab og innovationslysten Globalisering er et vidt begreb. Det viser mange af de artikler der er skrevet omkring dette emne det seneste år. Jeg undres dog over den ofte populistiske tilgang der gennemsyrer mange artikler. Fænomenet kan dog forklares. Globalisering er så vidt et begreb, at konsekvenserne af globaliseringen skal belyses snævert. Det er derfor på tide at globaliseringsdebatten bliver mere kvalificeret og nuanceret. Hvor ofte har vi ikke læst, at ”globaliseringen kræver at vi tør tænke nyt”, at vi skal ”vinde det globale kapløb på viden, kreativitet og godt købmandskab” og at mange danske virksomheder ”ikke ved hvordan man kommer fra overskrifter til en konkret og fremadrettet strategi”? I den forbindelse er det på sin plads at definere ordet strategi. Jeg refererer til Berlingske Nyhedsmagasin nr. 28, der i deres artikel ”I har misforstået hvad strategi er” citerer professor Michael Porter...

Press photographer has to face a lot of moral issues

Every year we hear about press photographers being killed while trying to capture a decisive photo and document the truth. They also have to face a bunch of moral issues while being close to death and people in need of help. In my opinion it is vital to capture a photo that can influence decisions on a large scale. But when faced with the choice of either keep taking pictures or trying to change the course of a situation by personal interaction (and maybe risk your own life), I can only imaging the moral issues a press photographer must deal with in a few decisive seconds.