Gå videre til hovedindholdet

Fornuftig udmelding fra B&O - God start for Tue Mantoni


Man skulle tro, at den nye administrerende direktør for B&O - Tue Mantoni har læst mit blog indlæg for 3 år siden om B&O's fejlslagne strategi. De elementer af den nye strategi - "Leaner, Faster, Stronger", som Tue Mantoni netop har præsenteret, harmonerer meget godt med de anbefalinger jeg selv fremførte for flere år siden.
Som aktionær i B&O og som B&O-entusiast, så tror jeg meget på, at disse tiltag vil skabe fornyet interesse omkring B&O og åbne for en helt ny kundegruppe, der kan indlede et langt forhold - ofte livsvarigt - med B&O.

Jeg har selv arbejdet 6 år hos B&O som markedsdirektør og kender derfor B&O-kulturen på godt og ondt. I sine udmeldinger er det tydeligt, at Tue Mantoni ønsker at bearbejde nogle af B&O's svagheder - og det er ikke prisen på produkterne - men evnen til at innovere og lancere produkter globalt og med større hastighed.

Men for at det ikke skal være løgn, så erkender Tue Mantoni også, at prisen er en parametre og ved at lancere nye attraktivt prissatte og enkeltstående produkter i et subbrand samt nye B&O-produkter til  markedspriser, hvor den potentielle kundegruppe er langt større, så erkender B&O også, at det rigtige prispunkt skal findes første gang (det er svært at reducere prisen efterfølgende på et B&O-produkt) og at dette prispunkt skal tage udgangspunkt i et erkendt behov i markedet, en merpris for brand værdier, en merpris for bedre kvalitet, design, teknik (f.eks. i brugsoplevelsen) og målgruppens betalingsevne.

Apple er jo et glimrende eksempel på hvordan et dyrt produkt kan sælges i et segment (bærbare), hvor ingen andre tjener penge fordi de ligger i ultra skarp priskonkurrence med hinanden og tilbyder produkter der grundliggende ikke differentierer sig hinanden (form faktor forbandelsen).

En sjov historie er på sin plads her. Min datter startede i gymnasiet for 2 år siden og vi gav hende en ny Dell bærbar. I takt med at Apple har øget deres "awareness" hos denne målgruppen via iPod, iPad og iPhone, så er der kommet fornyet interesse for Apple's øvrige produkter. Lige før sommerferien proklamerede min datter, at hun ville eje en Apple Powerbook bærbar og at hun forventede jeg betalte halvdelen, hvis hun selv sparede den anden halvdel sammen. Det nyttede ikke noget, at jeg påpegede, at hendes nuværende Dell bærbar sagtens kunne klare opgaverne i 3G - det var nemlig ikke det sagen drejede sig om. En Apple Powerbook er bare et "federe" produkt og ville "klæde" hende bedre og passe til hendes selvopfattelse.

Det skulle udfordres, så jeg lovede Camilla at betale den fulde pris for den nye Apple Powerbook, hvis hun svømmede en halv km hver dag i 30 dage, mens vi var på sommerferie. Og tro mig - hun kastede sig i svømmepølen og svømmede en halv km hver dag. Det var aldrig sket for en "low brand" bærbar.

Essensen af denne historie er, at en Apple Powerbook koster det dobbelte af en almindelig bærbar, og har måske endda ikke lige så mange specifikationer. Kan vi se en parallel til et B&O TV kontra alle andre TV i markedet? Apples brandværdi er opbygget gennem en årrække med lanceringer af banebrydende produkter til prispunkter hvor alle kan være med (og Apple tjener fornuftigt) og i et fedt design, hvor Apple har formået at bryde formfaktor forbandelsen (for at opnå lave produktionsomkostninger, så produceres kabinetter til volumen bærbare i en plaststøbeform (form faktor), der kan producere i stor volumen til meget lav pris) og accepterer en højere produktionsomkostning for at kunne skabe produkter, der bare er flottere at se på, arbejde med, identificere sig med og røre ved. Det er der mange kunder, der er villige til at betale ekstra for, hvilket harmonerer godt med B&O's produktstrategi.

Men kostede en Apple Powerbook 3-4 gange så meget som en "low brand" bærbar, så ville den ikke sælge i samme mængder som er tilfældet i dag.

Acer's stifter Stan Shih har et slogan, som jeg mener passer meget godt på B&O's nuværende udgangspunkt: - Think Local - Act Global.

Nå - det blev en længere smøre. Jeg må hellere stoppe nu og ønske Tue Mantoni &Co held og lykke med at genopbygge B&O til en ny og mere markant tilstedeværelse på det globale audio og video marked.

Kommentarer

  1. Jeg deler dine synpunkter. Hyser iövrigt stor respekt for Mantoni, efter den vending han presterede med Triumph MC. Som jeg ser en stor kombination med at förstå markedet og optimere cost-structure behind!
    Lidt morsomt at jag aviste et job tilbud far Apple for nogle år siden - efter alla Commodore - Escom erfaringer. Idag har vi Apple overalt i familien. Vi sagt farvel til faste telefoner, alla har iPhones och Mac´erne är på vej at skubbe PCérne bort.
    Festligt at se din blogg - Vi bör ta en kop kaffe och sludre gamle dage vid tillfälle

    Mvh Jesper Commodore

    SvarSlet
  2. Hej Jesper,

    Tak for din kommentar - og det er sandelig lang tid siden vi arbejdede sammen hos Commodore - the good old days :-)

    Jeg er klar på en brush up. Hvad med næste gang du er i Kbhv?

    Mh
    Lars

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Blue Cloth Ornament - Day 131

While visiting some our good friends Christina & Morten I had the opportunity to demonstrate some photo apps on my iPhone to nice person who still was unaware of all the bliss appearance on social media can bring you. The subject is the table cloth captured and post processed with the iPhone app "Camera+".

Two Paths - Day 64

Days are going by - time is flying - we are getting older - the world is moving. Tic Tac Tic Tac. My professional career has come to a halt and it's time to reflect about the possibilities that opens up in such a situation. It's been a month since I stopped at Strålfors and all days (and some nights) has been used to reflect upon this situation. I've chosen to follow the obvious path - find a new job - and all my network is being activated. But another path has slowly emerged - and to no ones surprise - this path evolves around photography. I'm not talking about becoming a photographer, but to become part of the industry. Tomorrow I'll fly to Stockholm to meet some interesting people who successfully has opened a photography museum in Stockholm - Fotografiska.eu - and I'm going to here about their project and journey. The photo that I shot this afternoon in the woods nearby my home symbolise the break from Strålfors and the two new paths that I've ch...

Press photographer has to face a lot of moral issues

Every year we hear about press photographers being killed while trying to capture a decisive photo and document the truth. They also have to face a bunch of moral issues while being close to death and people in need of help. In my opinion it is vital to capture a photo that can influence decisions on a large scale. But when faced with the choice of either keep taking pictures or trying to change the course of a situation by personal interaction (and maybe risk your own life), I can only imaging the moral issues a press photographer must deal with in a few decisive seconds.