Det sociale netværk for erhvervslivet - LinkedIn - har stor succes i Danmark, hvor antallet af brugere nu har passeret 800.000 personer.
Viden:
IDG - der er forretningspartner for LinkedIn i Danmark - har kommunikeret følgende statistik for LinkedIn i Danmark:
- 840.000 brugere
- +15.000 nye profiler hver måned!
- 66% er over 40 år
- 55% er mænd
- 51% er fra hovedstadsområdet
- 66% er højtuddannede
- Der er over 5.100 grupper
Dermed kan vi konkludere, at hovedparten af dansk erhvervsliv er repræsenteret på LinkedIn. Hvis gennemsnitsbrugerens adfærd minder om min, så anvendes LinkedIn primært til at søge opdaterede kontaktinformationer om sit netværk samt profilindsigt om personer man enten skal møde eller lige har mødt.
Personligt har jeg en Pro konto og anvender jeg LinkedIn dagligt. En nyttig egenskab ved sit LinkedIn netværk er, at hvis du ønsker at etablere kontakt til en person, der ikke findes i dit netværk, så kan LinkedIn fortælle dig om der er nogen personer i dit netværk der har en direkte eller indirekte forbindelse til denne personer du søger. Er dette tilfælde kan personen i dit netværk introducere dig for personen du søger kontakt til.
Skal man acceptere henvendelse om at knytte kontakt på LinkedIn fra hvem som helst? Det mener jeg ikke. I starten havde jeg den holdning, at jeg enten skulle have mødt den pågældende eller haft en mail dialog med vedkommende, før jeg accepterede at knytte kontakt. Da jeg har over 1.100 personer i mit netværk, er der mange, der gerne vil være en del af mit netværk. Men netop også af respekt for mit netværk accepterer jeg ikke alle henvendelser om at indgå i mit netværk - specielt ikke hvis henvendelsen kommer fra personer - især fra udlandet - som tydeligvis ønsker at sælge deres firma's ydelser / produkter.
Desuden ser jeg efter, om vi har fælles interesser, en sammenfaldende erhvervshistorik og kvaliteten af vedkommendes egne netværk. Hvis nogle af disse parametre er tilstede, er jeg begyndt at acceptere invitationer til at dele netværk - også uden at kende vedkommende på forhånd.
Der er over 5.100 danske grupper på LinkedIn. En gruppe kan oprettes af alle og repræsenterer en undergruppe af personer, der deler et mere snævert fællesskab og interesseområde. Jeg har ikke de bedste erfaringer med at deltage i grupper, idet jeg begik den fejl at tilmelde mig alt for mange grupper. Dermed fik jeg ikke tid til at følge dialogen i gruppen samt at bidrage.
Når jeg undersøger dialoghistorikken i en gruppe kan jeg se, at det ofte kun er et par ildsjæle der efter et par måneder holder en dialog kørende. Hovedparten af gruppemedlemmerne er passive. Som en konsekvens har jeg reduceret voldsomt i mine grupper for bedre at kunne følge dialogen og bidrage selv.
Det er muligt at få en statistik per gruppe. Her er statistikken for den danske LinkedIn gruppe for personer med over 1.000 kontakter på LinkedIn:
Her er listen over mine grupper på LinkedIn:
Netværk:
- Bestyrelsesmedlemmer - BOARD GOVERNANCE A/S
- CBS Executive MBA Chapter 4
- Club ex-B&O
- Copenhagen Connection 1000+ SUBGROUP
- Copenhagen Connection 500+
- Dansk Selskab for Virksomhedsledelse
- VL17
- IS 13 - Netværk for topledere SUBGROUP
- IS Board Institute - Forum for bestyrelsesarbejde
- IS Members - Netværk for topledere
- IT Branchen
Foto:
- Adobe Photoshop Group
- Linking Nikon ® D-SLR Camera Users
- Nikon Photo Group
- Nikon Photographers
- Photography Industry Professionals
- Cath Alexandrine Danneskiold-Samsøe Gallery
Viden:
- Digital Works - Digitalt salg & marketing
- E-handel og sociale medier
- Google Plus Marketing
Vær opmærksom på dette at LinkedIn ændredes nogle privacy settings for et stykke tid siden:
SvarSlethttp://www.linkedin.com/groups/Silent-change-privacy-conditions-LinkedIn-2298821.S.65325221