2019 banker på døren.
Jeg har været selvstændig siden april 2018, hvor jeg tog beslutningen om at opbygge en portefølje af bestyrelsesposter, og starte en rådgivningsvirksomhed med fokus på de udfordringer små- og mellemstore virksomheder bokser med.
I Danmark er det er muligt at opdele rådgivningsbranchen i følgende størrelsessegmenter:
- Specialister - 1 person
- Generalister - 1 person
- Specialister - 2-25 personer
- Område generalister - 2-25 personer
- Semi store specialist/generalist - 25-100 personer
- Store specialist/generalist - +100
Gruppe 1 klarer sig godt. Det er ofte personer med en dyb vertikal viden om et bestemt område / produkt - f.eks. økonomisystemer.
Gruppe 2 klarer sig mindre godt. Det er en udfordring at være generalist og en 1-mandshær. Derfor ses forskellige forsøg på at teame op med andre ligesindede i et form for partnerskab uden gensidig forpligtelse. Her finder vi mange over 50 år, der efter en lang erhvervskarriere, har besluttet (ofte ikke frivilligt), at dette er vejen frem.
Jeg er selv i gruppe 2. Dog tog jeg en bevist beslutning om ikke at søge et job, men at forfølge en ambition om at arbejde med forretningsudvikling, da det er her min passion og interesse reelt ligger.
Kirstein Consulting ApS er en realitet, og min drøm er nu at udvikle virksomheden fra en gruppe 2 placering til en gruppe 4 placering over de næste 10 år.
Forretningsmodeller er et af de områder jeg synes er fantastisk spændende. Og når man starter en virksomhed, så er det ikke unormalt, at den underliggende forretningsmodel sket ikke er lagt fast, og derfor ligner en blækklat. Man forsøger forskellige indsatser og koncepter - primært på sit netværk - og får derigennem feedback, der langsomt er med til at forme en forretningsmodel.
Men hvis man blot banker på døren til "potentielle kunder" i sit netværk med beskeden "her er jeg - jeg har prøvet lidt af hvert - hvor kan du bruge mig - og skal jeg hjælpe med din strategi etc.", så er det dømt til at mislykkes. Det er nødvendigt at have en specialist tankegang indenfor et lidt bredere område - f.eks. salg. Derefter er det vigtigt at fastlægge hvilke behov og udfordringer kunde målgruppen har (for den skal også fastlægges), hvorefter passende ydelser skal udvikles. Det kaldes at konceptualisere sine indsatser.
Det er absolut ikke en nem opgave! Jeg vil sige den nærmest er iterativ i sin natur, og er derfor stærkt knyttet til udviklingen af en egentlig forretningsplan. Men man må starte et sted.
Med udgangspunkt i erfaringer fra mine snart 20 år i bestyrelser for ejerledede virksomheder samt min erfaring som vejleder for E-MBA studerende på CBS, valgte jeg at udvikle en metode, der fokuserer på arbejdet med forretningsmodel og forretningsinnovation (og dermed også strategi) med udgangspunkt i en tilpasning af de tre værktøjer - Business Model Canvas - Must Win Battles - Blue Ocean Strategy - til hverdagen hos mindre- og mellemstore virksomheder. Metoden har to faser - Analyse og Implementering - og involverer nogle faser, der medførte, at de to faser kunne kaldes for BIG og GEAR (læs mere her).
Som selvstændig er det afgørende ikke at miste modet når horisonten er noget sløret - så længe vejen frem er nogenlunde synlig. Dette synes jeg mit foto til denne artikel illustrerer meget fint.
I ønskes alle en glædelig jul og et fremgangsrigt nytår.
Kommentarer
Send en kommentar