Gå videre til hovedindholdet

Din forretningsplan er som en blækklat


2019 banker på døren.

Jeg har været selvstændig siden april 2018, hvor jeg tog beslutningen om at opbygge en portefølje af bestyrelsesposter, og starte en rådgivningsvirksomhed med fokus på de udfordringer små- og mellemstore virksomheder bokser med.

I Danmark er det er muligt at opdele rådgivningsbranchen i følgende størrelsessegmenter:

  1. Specialister - 1 person
  2. Generalister - 1 person
  3. Specialister - 2-25 personer
  4. Område generalister - 2-25 personer
  5. Semi store specialist/generalist - 25-100 personer
  6. Store specialist/generalist - +100
Gruppe 1 klarer sig godt. Det er ofte personer med en dyb vertikal viden om et bestemt område / produkt - f.eks. økonomisystemer.

Gruppe 2 klarer sig mindre godt. Det er en udfordring at være generalist og en 1-mandshær. Derfor ses forskellige forsøg på at teame op med andre ligesindede i et form for partnerskab uden gensidig forpligtelse. Her finder vi mange over 50 år, der efter en lang erhvervskarriere, har besluttet (ofte ikke frivilligt), at dette er vejen frem. 

Jeg er selv i gruppe 2. Dog tog jeg en bevist beslutning om ikke at søge et job, men at forfølge en ambition om at arbejde med forretningsudvikling, da det er her min passion og interesse reelt ligger.
Kirstein Consulting ApS er en realitet, og min drøm er nu at udvikle virksomheden fra en gruppe 2 placering til en gruppe 4 placering over de næste 10 år. 

Forretningsmodeller er et af de områder jeg synes er fantastisk spændende. Og når man starter en virksomhed, så er det ikke unormalt, at den underliggende forretningsmodel sket ikke er lagt fast, og derfor ligner en blækklat. Man forsøger forskellige indsatser og koncepter - primært på sit netværk - og får derigennem feedback, der langsomt er med til at forme en forretningsmodel.

Men hvis man blot banker på døren til "potentielle kunder" i sit netværk med beskeden "her er jeg - jeg har prøvet lidt af hvert - hvor kan du bruge mig - og skal jeg hjælpe med din strategi etc.", så er det dømt til at mislykkes. Det er nødvendigt at have en specialist tankegang indenfor et lidt bredere område - f.eks. salg. Derefter er det vigtigt at fastlægge hvilke behov og udfordringer kunde målgruppen har (for den skal også fastlægges), hvorefter passende ydelser skal udvikles. Det kaldes at konceptualisere sine indsatser.

Det er absolut ikke en nem opgave! Jeg vil sige den nærmest er iterativ i sin natur, og er derfor stærkt knyttet til udviklingen af en egentlig forretningsplan. Men man må starte et sted. 

Med udgangspunkt i erfaringer fra mine snart 20 år i bestyrelser for ejerledede virksomheder samt min erfaring som vejleder for E-MBA studerende på CBS, valgte jeg at udvikle en metode, der fokuserer på arbejdet med forretningsmodel og forretningsinnovation (og dermed også strategi) med udgangspunkt i en tilpasning af de tre værktøjer - Business Model Canvas - Must Win Battles - Blue Ocean Strategy - til hverdagen hos mindre- og mellemstore virksomheder. Metoden har to faser - Analyse og Implementering - og involverer nogle faser, der medførte, at de to faser kunne kaldes for BIG og GEAR (læs mere her).

Som selvstændig er det afgørende ikke at miste modet når horisonten er noget sløret - så længe vejen frem er nogenlunde synlig. Dette synes jeg mit foto til denne artikel illustrerer meget fint.

I ønskes alle en glædelig jul og et fremgangsrigt nytår.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

1.000 kontakter på LinkedIN

Jeg har netop opnået 1.000 kontakter på LinkedIN . Det er måske ikke specielt imponerende eller relevant, men i og med at jeg har haft en form for dialog og kontakt med hver og en af disse 1.000 personer, så synes jeg faktisk at det er interessant, idet det giver mit LinkedIN netværk en værdi for mig. For nogle uger siden sendte jeg en besked og et link via "Share an update" boksen til hele mit netværk. Budskabet var, at en af mine LinkedIN kontakter netop havde miste sit arbejde (virksomheden måtte lukke) og derfor var på udkik efter nye udfordringer. I fredags modtog jeg en sms med den gode nyhed, at nu var han i job igen - og kontakten blev etableret på grund af min besked via LinkedIN. Jeg anvender LinkedIN dagligt - både arbejdsmæssigt og privat - og vil ikke tøve med at udnævne LinkedIN til en af de mest relevante og professionelle "social media" platforme.

Familieportræt som gave

Et dejligt familieportræt, som blev givet i en julegave til bedsteforældrene. Det er taget i mit studie i Lyngby. Giv mit et kald hvis du også ønsker et familieportræt til en gave. Du får en digital fil i både farve og sort/hvid. Leveres via DropBox. Du kan også få et færdig print. Jeg printer selv i op til A3+ og via Grafik & Foto kan jeg tilbyde større print og indramning.

Erhvervsportræt til Linkedin og CV

Finn has some strong facial features that fits well to a high contrast b&w photo. I asked Finn to pose facing both with the left and right side tilting his face slightly to give him som options depending on where the photo need to be uploaded. The we tried a more direct pose showing his strong hands and with less contrast. If you live near Copenhagen give me a ping if you want a new set of portrait photos for your CV or LinkedIN.