Gå videre til hovedindholdet

Din forretningsplan er som en blækklat


2019 banker på døren.

Jeg har været selvstændig siden april 2018, hvor jeg tog beslutningen om at opbygge en portefølje af bestyrelsesposter, og starte en rådgivningsvirksomhed med fokus på de udfordringer små- og mellemstore virksomheder bokser med.

I Danmark er det er muligt at opdele rådgivningsbranchen i følgende størrelsessegmenter:

  1. Specialister - 1 person
  2. Generalister - 1 person
  3. Specialister - 2-25 personer
  4. Område generalister - 2-25 personer
  5. Semi store specialist/generalist - 25-100 personer
  6. Store specialist/generalist - +100
Gruppe 1 klarer sig godt. Det er ofte personer med en dyb vertikal viden om et bestemt område / produkt - f.eks. økonomisystemer.

Gruppe 2 klarer sig mindre godt. Det er en udfordring at være generalist og en 1-mandshær. Derfor ses forskellige forsøg på at teame op med andre ligesindede i et form for partnerskab uden gensidig forpligtelse. Her finder vi mange over 50 år, der efter en lang erhvervskarriere, har besluttet (ofte ikke frivilligt), at dette er vejen frem. 

Jeg er selv i gruppe 2. Dog tog jeg en bevist beslutning om ikke at søge et job, men at forfølge en ambition om at arbejde med forretningsudvikling, da det er her min passion og interesse reelt ligger.
Kirstein Consulting ApS er en realitet, og min drøm er nu at udvikle virksomheden fra en gruppe 2 placering til en gruppe 4 placering over de næste 10 år. 

Forretningsmodeller er et af de områder jeg synes er fantastisk spændende. Og når man starter en virksomhed, så er det ikke unormalt, at den underliggende forretningsmodel sket ikke er lagt fast, og derfor ligner en blækklat. Man forsøger forskellige indsatser og koncepter - primært på sit netværk - og får derigennem feedback, der langsomt er med til at forme en forretningsmodel.

Men hvis man blot banker på døren til "potentielle kunder" i sit netværk med beskeden "her er jeg - jeg har prøvet lidt af hvert - hvor kan du bruge mig - og skal jeg hjælpe med din strategi etc.", så er det dømt til at mislykkes. Det er nødvendigt at have en specialist tankegang indenfor et lidt bredere område - f.eks. salg. Derefter er det vigtigt at fastlægge hvilke behov og udfordringer kunde målgruppen har (for den skal også fastlægges), hvorefter passende ydelser skal udvikles. Det kaldes at konceptualisere sine indsatser.

Det er absolut ikke en nem opgave! Jeg vil sige den nærmest er iterativ i sin natur, og er derfor stærkt knyttet til udviklingen af en egentlig forretningsplan. Men man må starte et sted. 

Med udgangspunkt i erfaringer fra mine snart 20 år i bestyrelser for ejerledede virksomheder samt min erfaring som vejleder for E-MBA studerende på CBS, valgte jeg at udvikle en metode, der fokuserer på arbejdet med forretningsmodel og forretningsinnovation (og dermed også strategi) med udgangspunkt i en tilpasning af de tre værktøjer - Business Model Canvas - Must Win Battles - Blue Ocean Strategy - til hverdagen hos mindre- og mellemstore virksomheder. Metoden har to faser - Analyse og Implementering - og involverer nogle faser, der medførte, at de to faser kunne kaldes for BIG og GEAR (læs mere her).

Som selvstændig er det afgørende ikke at miste modet når horisonten er noget sløret - så længe vejen frem er nogenlunde synlig. Dette synes jeg mit foto til denne artikel illustrerer meget fint.

I ønskes alle en glædelig jul og et fremgangsrigt nytår.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blue Cloth Ornament - Day 131

While visiting some our good friends Christina & Morten I had the opportunity to demonstrate some photo apps on my iPhone to nice person who still was unaware of all the bliss appearance on social media can bring you. The subject is the table cloth captured and post processed with the iPhone app "Camera+".

Two Paths - Day 64

Days are going by - time is flying - we are getting older - the world is moving. Tic Tac Tic Tac. My professional career has come to a halt and it's time to reflect about the possibilities that opens up in such a situation. It's been a month since I stopped at Strålfors and all days (and some nights) has been used to reflect upon this situation. I've chosen to follow the obvious path - find a new job - and all my network is being activated. But another path has slowly emerged - and to no ones surprise - this path evolves around photography. I'm not talking about becoming a photographer, but to become part of the industry. Tomorrow I'll fly to Stockholm to meet some interesting people who successfully has opened a photography museum in Stockholm - Fotografiska.eu - and I'm going to here about their project and journey. The photo that I shot this afternoon in the woods nearby my home symbolise the break from Strålfors and the two new paths that I've ch...

Press photographer has to face a lot of moral issues

Every year we hear about press photographers being killed while trying to capture a decisive photo and document the truth. They also have to face a bunch of moral issues while being close to death and people in need of help. In my opinion it is vital to capture a photo that can influence decisions on a large scale. But when faced with the choice of either keep taking pictures or trying to change the course of a situation by personal interaction (and maybe risk your own life), I can only imaging the moral issues a press photographer must deal with in a few decisive seconds.